Jak ćwiczyliśmy w 2014 roku? Podsumowanie trendów fitnessowych

Przełom roku to dobry moment na podsumowanie i planowanie. Od stycznia ruszamy z noworocznymi postanowieniami, wśród których nie zabraknie obietnic dotyczących zmian siebie samych. Zamierzasz bardziej o siebie dbać i więcej ćwiczyć? Sprawdź, jakie zajęcia fitness królowały w tym roku i jakie będą w następnym.
trendy fitness 2014 trendy fitness 2014 Slava Zyryanov / Vyacheslav Zyryanov - Fotolia

Sport stylem życia

Chcesz zacząć ćwiczyć? Mamy sposoby!

W ciągu ostatnich kilku lat rola siłowni znacząco się zmieniła. Kiedyś w Polsce przeważały siłownie osiedlowe lub piwniczne. Mam tu na myśli ciasne i ciemne miejsca, zlokalizowane często w blokowiskach, w których ćwiczyli głównie mężczyźni. Było to zresztą całkiem naturalne, jako że wyposażenie takiej siłowni stanowiły sprzęty mało dostosowane do kobiecych potrzeb i możliwości. Dziś osiedlowe siłownie przechodzą do lamusa - w Polsce nie brakuje profesjonalnych klubów fitness, a wciąż przybywają nowe.

Polacy przypomnieli sobie hasło sport to zdrowie, wzmacniane przybyłą z Zachodu modą na zdrowy styl życia. Wyrastające jak grzyby po deszczu kluby fitness oferują coraz więcej różnorodnych zajęć, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.

Zgodnie z raportem European Health & Fitness Market*, Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków fitness w Europie.

To właśnie w Polsce pod koniec 2013 roku działało około 2,4 tys. klubów fitness, podczas gdy u naszych zachodnich sąsiadów było ich blisko 8 tys. (7,940 ośrodków). Biorąc pod uwagę, że liczba mieszkańców Niemiec jest ponad dwukrotnie wyższa niż Polski, mają oni niemalże 3,5 razy więcej klubów. Wzrostową tendencję rynku fitness potwierdzają właściciele funkcjonujących w Polsce klubów: 20 proc. z nich twierdzi, że przychody z prowadzonej działalności przekroczą w tym roku 7,5 proc., a połowa badanych szacuje wzrost przychodów na poziomie 2,5 - 7,5 proc.

Próżno zatem szukać wymówki. Jeśli jeszcze nie zmieniłaś swojego stylu życia, czas ruszyć się z kanapy. Przed nami nowy rok, nowe postanowienia i nowe trendy. Sprawdźmy, jakie rodzaje ćwiczeń królowały w 2014 roku i jakie będą modne w 2015.

* Raport European Health & Fitness Market został przygotowany przez organizację EuropeActive we współpracy z firmą doradczą Deloitte, był opublikowany 19 sierpnia 2014 roku.

kanał rusz się na youtube kanał rusz się na youtube kanał rusz się na youtube

Ćwiczenia z YouTube

Sprawdź nasz kanał na YouTube: Rusz się!

Wolisz ćwiczyć w domu? Do tego wystarczy kawałek podłogi! Masz odrobinę więcej chęci? Możesz stworzyć domową siłownię. Nie wymaga ona profesjonalnego sprzętu, wystarczy mata, hantle i obciążniki na kostki.

rusz się

Żeby ćwiczyć w domu, nie musisz włączać płyty dvd. Wystarczy odpalić wybrany kanał na YouTubie. Do wyboru mamy wiele różnorodnych treningów, o zmiennej intensywności, poziomie zaawansowania; dostępne są techniki na rozmaite partie ciała i filmiki o różnej długości - od 7-minutowych zaczynając. Przebierać możemy również w osobach prowadzących: od tych najbardziej znanych, jak Ewa Chodakowska, Sylwia Wiesenberg, Mel B, Ania Lewandowska, Małgorzata Mączyńska czy Gym Break Kasi Kępki i Szymona Gasia, do mniej popularnych: Zuzka Light, Michał Kanclerz, Fitappy czy Odchudzanie Bez Kitów z Natalią Gacką.

Zalety treningu w domu to przede wszystkim oszczędność czasu - ćwiczymy o dowolnej porze, nigdzie nie dojeżdżamy, odchodzi czas podróży - oraz pieniędzy, gdyż nie inwestujemy w karnet na siłownię.

Trening funkcjonalny podbija kluby fitness. Trening funkcjonalny podbija kluby fitness. Fot. Piotr Skórnicki

Trening funkcjonalny: wchodzisz na schody i wstajesz z łóżka

Jak wygląda trening funkcjonalny? Wyjaśnia trener

Trening funkcjonalny to ćwiczenia naśladujące ruchy wykonywane w życiu codziennym. Skupiają się na rozwijaniu siły, poprawie koordynacji, wydolności organizmu, równowagi, a także stabilności, mniej zaś na poszczególnych mięśniach - jak dzieje się to w przypadku maszyn do treningu siłowego. Nie znajdziecie w nim zatem typowych ćwiczeń na biceps, triceps czy mięśnie brzucha; nauczycie się za to poprawnie wykonywać przysiady połączone z uginaniem przedramion, przypominające podnoszenie dziecka.

Podczas treningu funkcjonalnego pracuje całe ciało: zaangażowane są zarówno mięśnie głębokie, jak i centralny gorset mięśniowy (czyli tzw. core stability). Dzięki temu pracujemy nie tylko nad zewnętrznym wyglądem naszego ciała (modelowanie sylwetki, rzeźbienie mięśni), ale również nad wewnętrzną kondycją naszego organizmu. Chodzi przede wszystkim o eliminację powstających lub już istniejących urazów, spowodowanych niewłaściwym wykonywaniem ćwiczeń.

"Nigdy jednak nie wstawałam z łóżka tak szybko i z tyloma powtórzeniami". Testujemy trening funkcjonalny

Trening powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości ćwiczącego. Ważne jest także, by ćwiczenia uwzględniały niedoskonałości postawy, korygowały zakorzenione błędy i leczyły skutki kontuzji, nie dopuszczających do kolejnych.

W zestaw ćwiczeń treningu funkcjonalnego wchodzą m.in. przysiady (przysiad z hantlami nad głową, sztangą na barkach, przysiad z wyskokiem), martwy ciąg ze sztangą, przysiady z wyciskaniem, thrusters z piłką lekarską lub sztangą , wykroki, pompki. T u wiele zależy od doświadczenia i zaangażowania trenera. Kreatywny instruktor zaskoczy ogromną różnorodnością ćwiczeń z wykorzystaniem ciekawych sprzętów i przyborów, wśród których pojawią się m.in. hantelki, sztangielki, sztangi, taśmy, TRX, flexi-bary, piłki lekarskie, kettlebellsy, sprzęt do boksu, BOSU, worki z piaskiem, trampoliny lub drabinki koordynacyjne.

Zumba w klubie Dekompresja Zumba w klubie Dekompresja Fot. Marcin Stępień / Agencja Gazeta

Zajęcia taneczne mało popularne

W rok 2014 wkroczyliśmy tanecznym krokiem w latynoamerykańskich rytmach, ale zakończymy go w nieco innym klimacie.

Ciągle popularna jest zumba, ale ona usunęła na dalszy plan inne zajęcia taneczne, takie jak klasyczny aerobik, aerobik ze stepem czy fat burning.

- Nie mamy już w grafiku zaawansowanych choreografii na stepie czy zajęć dance, a także zajęć fat burning, wyjaśnia Agnieszka Chrobak, menadżer fitness w Arena Active Club.

Podobny los spotkał zajęcia typu Dance aerobic, Step dance oraz różnego rodzaju Hip hop, Latino, Street dance.

- Formy zajęć choreograficznych wymagają dużej koordynacji, pamięci ruchowej, pewnego stopnia zaawansowania. Z początku liczna grupa, z biegiem czasu nie utrzymuje się na tym samym poziomie frekwencji, a im mniej ludzi na zajęciach, tym mniejsza energia, a zatem coraz mniejsza ich popularność - wyjaśnia tę sytuację Anna Krzemień, menadżer klubu Pure Jatomi Fitness.

Zumba natomiast łączy elementy tańca (m.in. salsa, cha-cha, rumba, reggaeton, twist) oraz aerobiku. Zajęcia prowadzone są przy porywającej muzyce latynoskiej i skierowane do wszystkich - niezależnie od poziomu zaawansowania i sprawności ruchowej. Dobra zabawa, pozytywny nastrój, a przy tym intensywny wysiłek i mnóstwo spalonych kalorii, to główne zalety zajęć, które doceniły zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

- Zumba jest hitem od ponad trzech lat, adresowanym do szerokiej grupy osób. Każdy, bez względu na wiek, płeć, czy kondycję, może dzięki niej spalać kalorie, dobrze się przy tym bawiąc, mówi Waldemar Jastrzębski, menadżer jednej z placówek sieci klubów fitness Calypso.

Wokół Misty zaczęło być głośno nie tylko dlatego, że przełamała rasowy stereotyp, ale także dlatego, że jej ciało wyróżnia się na tle wiotkich sylwetek baletnic. Misty ma biust, kobiecą pupę i całkiem spore mięśnie. Przypomina bardziej sportsmenkę niż baletnicę. 
<br>
<br>
Wokół Misty zaczęło być głośno nie tylko dlatego, że przełamała rasowy stereotyp, ale także dlatego, że jej ciało wyróżnia się na tle wiotkich sylwetek baletnic. Misty ma biust, kobiecą pupę i całkiem spore mięśnie. Przypomina bardziej sportsmenkę niż baletnicę.

http://instagram.com/mistyonpointe

Trening taneczny: balet i pole dance

Misty Copeland. Baletnica nowej generacji [ZDJĘCIA]

Oprócz Zumby, na fitnessowym rynku dostępne są także inne rodzaje zajęć z elementami tańca, cieszące się sporym zainteresowaniem. Należą do nich m.in. trening baletowy i pole dance. Trening baletowy dla dorosłych różni się od tego dla dzieci. Nie jest wstępem do szkoły baletowej, nie nauczymy się na nim piruetów, ale doskonale wymodelujemy ciało. Tego typu ćwiczenia baletowe kształtują głównie brzuch, ramiona, uda oraz mięśnie tworzące tzw. gorset, odpowiedzialny za właściwą postawę. Dużą wagę przywiązuje się w nich do rozciągania.

Balet rzeźbi ciało. Wyjaśniamy na jakie mięśnie wpływa

W pole dance znajdziecie elementy gimnastyki, akrobatyki, baletu i fitnessu. Pole dance wymaga nie lada wysiłku fizycznego, gwarantując przy tym spalanie ogromnej ilości kalorii. Osoby początkujące potrafią spalić podczas zajęć od 290 do 400 kalorii w ciągu godziny, zaś zaawansowane nawet do 700 kalorii. M.in. z tego powodu pole dance jest doskonałą alternatywą dla siłowni i aerobiku. Kolejną jego zaletą jest odkrywanie swojej kobiecości, większa pewność siebie i świadomość własnego ciała. Taki taniec rzeźbi sylwetkę, wzmacnia ciało, wytrzymałość mięśniową i kształtuje prawidłową postawę.

Odczarujmy rurkę! Na czym naprawdę polega pole dance?

kobieta trening kobieta trening fot. Shutterstock

Bodypump: fitness ze sztangami

ABS Xpresse. Czy 15 minut wystarczy, żeby wyrzeźbić brzuch?

Ciągle popularne były ABT i TBC. Są to zajęcia mające na celu zwiększenie wytrzymałości mięśni i siły oraz ogólną poprawę kondycji fizycznej całego ciała. ABT skupia się głównie na dolnych partiach ciała, jak brzuch, uda, pośladki. Zarówno podczas ABT, jak i TBC wykorzystuje się różne przybory gimnastyczne - m.in. hantle, obciążniki na nogi, elastyczne taśmy, piłki czy platformy do stepu.

Do chętnie wybieranych zajęć fitness dołączył także Bodypump. Są to zajęcia grupowe, polegające na wykonywaniu ćwiczeń ze sztangą w takt muzyki. Stanowią doskonałą alternatywę dla treningu na siłowni, szczególnie dla osób początkujących, które nie radzą sobie na tyle dobrze z techniką, by samodzielnie trenować na siłowni. Prawidłowo wykonywane ćwiczenia nie tylko przyniosą oczekiwane efekty, ale przede wszystkim uchronią przed kontuzjami.

Jak wyglądają zajęcia Bodypump? Testujemy!

Podczas zajęć Bodypump ćwiczymy po kolei każdą grupę mięśniową w wielu powtórzeniach. Dzięki temu modeluje się i rzeźbi ciało, nie powodując przerostu masy mięśniowej, czego obawiają się kobiety. Dodatkowo wzrasta siła i wytrzymałość mięśni.

- W klubie Pure Jatomi zajęcia typu Bodypump, ABT, TBC i zumba miały największą frekwencję. Są to proste i efektywne w strukturze zajęcia, podczas których trenujemy całe ciało - dobrze się przy tym bawiąc. Zajęciom towarzyszy ciekawie dobrana muzyka, tłumaczy Anna Krzemień.

cross fit cross fit Marek Fijalkowski

Crossfit: podciąganie, skoki i martwy ciąg

Jak wygląda crossfit? Sprawdziłam!

Crossfit zyskuje coraz większą popularność wśród obu płci, mimo tego, że jest wymagający i wyczerpujący.

Crossfit możesz ćwiczyć w specjalnych boxach lub pójść na zajęcia do klubu fitness.

- Zajęcia crossfit , wprowadziliśmy w 2012 roku i zdecydowanie trafiły w potrzeby naszych klubowiczów i klubowiczek - ocenia Waldemar Jastrzębowski. - Łączą one trening wytrzymałościowy, szybkościowy i siłowy, wykorzystując dawno już zapomniane piłki lekarskie, kettlebellsy i skakanki.

Zawody Crossfit Games. Walka o tytuł najsprawniejszej kobiety na świecie

Crossfit jest połączeniem trzech silnie powiązanych ze sobą elementów (modułów). Pierwszy z nich to ćwiczenia kondycyjne (czyli to, co rozumiemy jako ćwiczenia aerobowe), drugi to gimnastyka (np. pompki, air squaty, podciągnięcia na drążku, skoki, wykroki). Ostatnim jest podnoszenie ciężarów (np. martwy ciąg, podrzuty, zarzuty, wyciskanie). Sumiennie i z głową realizowany pakiet przyniesie oczekiwane efekty.

Rozciąganie to jedna z form regeneracji Rozciąganie to jedna z form regeneracji Fotolia

W 2015 będziemy ćwiczyć intensywnie i się regenerować

Czy 2015 rok zaskoczy nas czymś zupełnie nowym? Anna Krzemień zauważa nowy trend; otóż zarówno w Polsce, jak i na świecie obserwujemy tendencje do zajęć krótkich, interwałowych, trwających maksymalnie 30 minut.

- Są to głównie zajęcia treningu funkcjonalnego, z wykorzystaniem różnego sprzętu, jak: TRX, kettlebells, power bag, piłka fitness, battle Ropes, Vipr, sztang, klatek funkcjonalnych.

Podobne zdanie wyraża menadżer fitness w Arena Active Club: - Rok 2015 będzie należał do obwodowych treningów siłowo-wytrzymałościowych i treningów metabolicznych, ale w dobrym połączeniu z treningami cardio oraz ćwiczeniami rozwijającymi mięśnie. Są one niezwykle efektywne, a klienci to doceniają.

Nie każdy jednak stawia na tak intensywny wysiłek: - Coraz większą popularnością w Polsce będą się też cieszyły zajęcia pre-choreograficzne, do których jest ściśle określona struktura, choreografia i muzyka.

Popularność intensywnych treningów interwałowych sprawiła, że więcej uwagi przykłada się do regeneracji. Zapomniana do tej pory i traktowana jak trening dla mięczaków ? regeneracja pojawiła się wśród trendów fitnessowych na konferencji IDEA World Fitness, podczas której co roku trenerzy z całego świata wymieniają się pomysłami, uczą się nowych technik i poznają nowe produkty.

"Moda na intensywne treningi, spowodowała, że ludzie są przemęczeni. Czasem nawet kontuzjowani" pisze trenerka i ekspertka branży fitness Jill S. Brown w Huffington Post.

"Ludzie zaczęli tak mocno męczyć swoje ciała, że muszą także więcej uwagi przykładać do regeneracji, przyznaje jej rację trener gwiazd Brett Klika, który widzi rozwiązanie w zajęciach z fizjoterapeutami i jodze.

Komentarze (5)
Jak ćwiczyliśmy w 2014 roku? Podsumowanie trendów fitnessowych
Zaloguj się
  • martiner123

    Oceniono 20 razy 18

    Z smutkiem zauważam, że najpopularniejszym ćwiczeniem 2014 było p...nie o d..ie maryni z trenerem i podnoszenie srajfona w seriach 2x/minutę.

    dopóki fejsik się nie opatrzy "pozerka fitness" nie zginie!

  • jan zajączkowski

    Oceniono 20 razy -18

    Super. ... W teorii, w praktyce jest mniej różowo. Trochę liznęłaś tematu , ale siłownia i kobieta to trochę nie pasuje. Proszę napisać klub f.... Na siłowni , jak sama nazwa wskazuje , podnosi się słuszne ciężary , np. 140 na klatę .Kobietom nie jest potrzebna siłownia.Ta jest dla facetów, tzw. samców, chcących podkreślić swoją dominację , lub się dowaroś... Sorry , tytuł arty. powinien brzmieć " jak ćwiczyłyśmy....

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX