Po treningu idź do sauny [SAUNA SUCHA]

09.01.2017 13:40
Sauna ma wiele korzyści. Oczyszcza z toksyn, relaksuje, pomaga regenerować mięśnie, podnosi wydolność. Zobacz, co musisz wiedzieć przed skorzystaniem z sauny.

Jak działa sauna na organizm?

Dobroczynne działanie sauny znane jest już od dawna. Zmiany temperatury, jakim poddawane jest ciało podczas korzystania z sauny sprawiają, że organizm oczyszcza się z toksyn i podnosi swą wydolność. Poza tym pobyt w saunie świetnie relaksuje i przygotowuje organizm do walki z infekcjami, ponieważ nagła i duża zmiana temperatur wzmacnia układ immunologiczny. Jest to szczególnie ważne dla osób, które stawiają na aktywny tryb życia. Wysoka temperatura powoduje rozszerzenie się naczyń krwionośnych oraz przyśpieszenie krążenia krwi, dzięki czemu mięśnie są znacznie lepiej odżywione, co z kolei przyspiesza ich regenerację.

Sauna - korzyści

Nie zapominajmy, że po treningu ciało musi mieć czas na zregenerowanie się. Uprawianie sportów (niezależnie jakich) musi być traktowane kompleksowo. Codzienne treningi, bez dnia odpoczynku nie będą efektywne. Dlatego tak ważne jest, by uwzględniać w swoim treningowym tygodniu również takie dni, w których ciało odpoczywa. Sauna jest jednym z lepszych sposobów na zrelaksowanie mięśni po wysiłku. Po pierwsze, pobyt w saunie zmniejsza potreningowy ból mięśni. Warto przy tym zwrócić uwagę, że do sauny lepiej wybrać się dzień po intensywnym treningu lub przynajmniej kilka godzin po nim. Wówczas układ krążenia oraz praca serca zdąży wrócić do stałego rytmu (sauna dodatkowo przyśpiesza tętno). Poza tym intensywne pocenie się, pozwala na pozbycie się z organizmu wody i elektrolitów (podobnie jak podczas intensywnego wysiłku). Dlatego też sauna tuż po zakończeniu ćwiczeń, może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Zamiast regeneracji - ciało będzie wciąż intensywnie pracowało, niejako przedłużając czas trwania treningu.

Saunę poleca się również osobom z takimi dolegliwościami jak: bóle stawów, trądzik pospolity, atopowe zapalenie skóry, stres, naciągnięte mięśnie, bóle korzonkowe czy zaburzenia snu.

Jaki rodzaj sauny wybrać?

1) Sauna sucha, fachowo zwana fińską - jest świetna dla osób, które dobrze znoszą wysokie temperatury, sięgające 90- 100 stopni, przy wilgotności 5-10%. W takiej saunie skóra oczyszcza się szybciej ponieważ obficie wydziela się pot. Przeciwwskazaniem do korzystania z sauny fińskiej jest problem z naczynkami krwionośnymi.

2) Sauna parowa, zwana łaźnią parową lub rzymską - jest przeznaczona dla osób, które nie czują się za dobrze w wysokich temperaturach. W tej saunie temperatura jest niższa i wynosi od 40 - 60 stopni, a wilgotność powietrza jest bardzo wysoka i może sięgać nawet 100%. Gorąca para sprzyja odprężeniu i nawilża górne drogi oddechowe. W tego typu saunie można dodatkowo używać olejków aromaterapeutycznych, które sprzyjają relaksacji.

3) Sauna na podczerwień jest spotykana w Polsce najrzadziej. W tego typu saunie temperatura sięga 40 - 60 stopni, a powietrze jest suche. Praktycznie każdy może z niej bezpiecznie korzystać. Ta metoda jest bardzo skuteczna, bo ciepło znacznie głębiej wnika w ciało (na około 4 cm) i pocimy się jeszcze intensywniej, a organizm może dzięki temu wydalać oprócz wody także metale ciężkie i związki toksyczne.

Warto jednak pamiętać, by z sauny korzystać z umiarem i by ciało przyzwyczajać do temperatury stopniowo.

Jak korzystać z sauny?

Korzystanie z zabiegów polega na naprzemiennym ogrzewaniu i oziębianiu ciała. Przed wejściem do komory sauny należy wziąć prysznic i rozgrzać stopy w ciepłej wodzie, a następnie przed wejściem do sauny fińskiej dokładnie wytrzeć się ręcznikiem, ponieważ po pierwsze - wilgotna skóra trudniej paruje, a po drugie - krople wody pozostałe na skórze mogą oparzyć. Należy też zdjąć wszelkie metalowe ozdoby: kolczyki, pierścionki, bransoletki, wisiorki. Panie powinny zmyć makijaż, który w saunie po prostu się rozpłynie.  Nie wolno nacierać się żadnymi kremami, można to zrobić dopiero po zakończeniu zabiegu. Nie chodzi też o to, by na początku siedzieć w saunie trzydzieści minut. Na jedną sesję najczęściej składają się 3 wejścia po kilka minut. Dzięki temu mniej obciążamy serce. Na początek  2-3 min, z czasem 5 do 10 minut. Zaczynamy od niższych półek, czyli od miejsc, gdzie temperatura jest niższa. W przerwach, które powinny trwać około 5-10 min, należy ochłodzić ciało (stopniowo pod letnią, a następnie zimną wodą). Jeśli korzystasz z zabiegów sauny regularnie, możesz stosować bardziej radykalne zmiany temperatury. Należy pamiętać, że im wyższa temperatura jest w saunie, tym krócej powinniśmy się nagrzewać, a dłużej ochładzać.

Trzeba też pamiętać o tym, że po skorzystaniu z sauny należy dużo pić, aby uzupełnić utracone płyny. Dobrze też jest po pewnym czasie zjeść pełnowartościowy posiłek.

Korzystanie z sauny wykluczają:

- podwyższona temperatura ciała,

- stany zapalne,

- otwarte rany,

- zaburzenia pracy układu krążenia,

- cukrzyca,

- gruźlica,

- trądzik różowaty

- choroba nowotworowa

- ciąża.

źródło: Okazje.info
Zobacz także
  • Stawy i stretching Rozciąganie to tylko jedna z czynności, które warto zrobić po treningu
  • witamina C Przeciwutleniacze spowalniają regenerację po treningu
  • Lekki trening to dobra regeneracja. Lekki trening to dobry sposób na regenerację
Komentarze (11)
Po treningu idź do sauny [SAUNA SUCHA]
Zaloguj się
  • jaco1234

    Oceniono 8 razy 8

    tytuł artykułu bardzo mylący, na szczęście w treści jest to napisane - ale ile osób nie doczyta ?
    Sauna zaraz po treningu - w żadnym wypadku ! podobno lepiej jest nawet schłodzić niż dalej rozgrzewać już rozgrzane wysiłkiem mięśnie.
    Polemizowałbym nawet, czy dzień po treningu to dostateczny okres czasu .. ale każdy organizm reaguje inaczej...
    ----------
    jestesmyfajni.pl

  • potp

    Oceniono 2 razy 2

    dlaczego 60 stopni wnikające 4 cm pod skórę ma być bezpieczne gdy w tkankach białki ścina się już od 42 stopni?

  • waldziak

    Oceniono 4 razy 2

    Sauna świetna sprawa ale nie po ćwiczeniach. Sauna sama w sobie męczy więc nie koniecznie to jest dobry sposób na odpoczynek po ćwiczeniach
    ---
    vmbs.com.pl/

  • potp

    Oceniono 1 raz 1

    Wszędzie piszą inaczej, w Wikipedii podają nawet, że sauna fińska sucha to temperatura 60-90*C a parowa łaźnia rzymska wilgotność 40% . Tam gdzie ja bywam Sauna sucha fińska najczęściej ma 95-99*C w wilgotność 40% czasem dają olejki aromatyczne, a w łaźni to mokrym się jest już w sekundę od wejścia, chodzi się trochę po omacku bo na 2m to nic nie widać nie ma tam termometru, ale jest wrażenie większego gorąca niż w tamtej i wytrzymać da się krócej. Jest też jakuzzi (o którym nic nie piszecie) z bąbelkami o temp 32-36*C

  • Joanna Wit

    0

    świetna sprawa, ja po treningach wpadam do sauny, a ostatnio wpadłem na pomysł żeby oprócz domowej siłowni mieć małą domową saunę od ams sauna, także jestem na etapie tworzenia projektu dla mnie;) nie jest to wcale tak droga sprawa jak by sie wydawalo

  • Beata Nowicka

    0

    Sauna po treningu to świetne rozwiązanie. Szczególnie, gdy taką saunę masz we własnym domu. Ja korzystam z sauny firmy Sauna M+J, świetne wykonane, jestem bardzo zadowolona;)

  • Beata Nowicka

    0

    Sauna po treningu to świetne rozwiązanie. Szczególnie, gdy taką saunę masz we własnym domu. Ja korzystam z sauny firmy Sauna M+J, świetne wykonane, jestem bardzo zadowolona;)

  • Piotr Viol

    0

    A co sądzicie o saunach na podczerwień? Są lepsze niż zwykłe? Trafiłem na nie na stronie producenta Sauna.net.pl i zastanawiam się, czy rzeczywiście warto taką wybrać.

  • Adam Cegielski

    0

    Też zwróciłem na to uwagę, bo spotkałem się już nie raz z informacją, że bezpośrednio po treningu nie powinno korzystać się z sauny. Dobrze, że jest to tu wspomniane, szkoda jednak, że dość mało podkreślone. Często sauna znajduje się na terenie siłowni i nie każdy ma inną możliwość skorzystania z niej bez dodatkowych kosztów. Ja mam ten komfort, że posiadam własną niewielką kabinę zamontowaną przez Sauna M+J i mogę zażyć kąpieli kiedy mi pasuje.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

STRÓJ NA FITNESS
Najczęściej czytane