Dieta kopenhaska - czy jest bezpieczna? [EFEKTY]

09.01.2017 18:51
odchudzanie

odchudzanie

Dieta kopenhaska trwa tylko 13 dni. W trakcie tego czasu musisz przestrzegać rygorystycznego menu, w którym dzienna ilość spożywanych kalorii waha się w granicach 500 - 900 kcal. Działa? Owszem.  Ale czy jest bezpieczna? I jak długo widać efekty zanim nie dopadnie nas efekt jo jo?

rusz się

Dieta kopenhaska - założenia

Nazwa diety sugeruje, że miejscem jej pochodzenia jest Dania. Mówi się, że stworzono ją w Rządowym Szpitalu w Kopenhadze lub Klinice Mayo. Obie instytucje jednak nie podpisują się pod znaną na całym świecie kuracją odchudzającą. Mimo że dieta kopenhaska nazywana "deską ostatniego ratunku" lata swej największej popularności ma już za sobą, wciąż nie brakuje chętnych do jej wypróbowania. Z czego to wynika? Dieta kopenhaska jest kuracją odchudzającą nastawioną na szybkie efekty - trwa 13 dni (w ciągu których powinno się schudnąć około 7 lub więcej kilogramów) i nie może być stosowana dłużej. To jedna z najbardziej restrykcyjnych diet, tak bardzo, że odradza się ją osobom, które w tym samym czasie pracują. Wszystko dlatego, że dostarcza bardzo niewielką ilość kalorii w ciągu dnia (500-900 kcal). Poza tym wymaga wielu wyrzeczeń.

W trakcie tych 13 dni spożywasz dokładnie 3 posiłki dziennie (śniadanie, lunch i obiad) - dokładnie takie, jakie są na liście. I nie ma mowy o jakimkolwiek podjadaniu. Masz ochotę na lampkę wina, małą przekąskę lub gumę do żucia? Pożegnaj się z efektami! Każde odstępstwo od reguły uważa się za przerwanie diety. Jakie są plusy? Oprócz tego, że trwa krótko, według założeń ma prowadzić do trwałych zmian nawyków żywieniowych: oducza podjadania między posiłkami, wytwarza nawyk picia dużych ilości wody mineralnej i redukuje apetyt na słodycze.

ZOBACZ TEŻ:  WSZYSTKO O ODCHUDZANIU I DIETACH

Dieta kopenhaska - jadłospis

Podstawę jadłospisu w diecie kopenhaskiej stanowią: chude mięso, jajka, warzywa oraz w ograniczonych ilościach owoce. Wyklucza się natomiast produkty zbożowe, słodycze i alkohol. Znajdziesz tu jednak kawę, która w diecie kopenhaskiej jest traktowana jako śniadanie. Zawarta w niej kofeina ma pobudzać przemianę materii i przyspieszać odchudzanie. Dla uzyskania optymalnego efektu oczyszczenia organizmu należy dodatkowo wypijać w ciągu dnia minimum 2 litry niegazowanej wody mineralnej.

W czasie 13-dniowej diety kopenhaskiej należy ściśle przestrzegać wyznaczonych godzin posiłków:

- śniadanie - między 8 a 9 godziną

- lunch - między 12 a 14 godziną

- obiad - między 16 a 18 godziną

Dieta kopenhaska - przykładowe posiłki

Dzień pierwszy oraz ósmy:

- śniadanie - kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru

- Lunch - 1 - 2 jajka ugotowane na twardo, szklanka szpinaku lub brokułów

- Obiad - befsztyk wołowy, lekka sałatka wegetariańska

Dzień drugi oraz dziewiąty

- śniadanie - kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru

- Lunch - befsztyk wołowy z sałatką, można zjeść również owoc - jabłko, grejpfrut

- Obiad - plasterek szynki (chudej), szklanka jogurtu naturalnego

Najtrudniejsze są pierwsze dni diety. Drastyczna zmiana sposobu odżywiania i znacznie zmniejszenie ilości spożywanych kalorii skutkować może osłabieniem i bólami głowy. Po kilku dniach objawy te stają się coraz bardziej łagodne. A fakt utraty zbędnych kilogramów zachęca do kontynuowania diety. Podczas kuracji trzynastodniowej warto sięgnąć także po preparaty multiwitaminowe.

DIETA DUKANA, ATKINSA, PALEO, RAW FOOD - JAKIE DIETY WARTO STOSOWAĆ?

Dieta kopenhaska - bezpieczeństwo

Dieta Kopenhaska może wydawać się skuteczną i szybką drogą do osiągnięcia upragnionej masy ciała. Jednak wbrew twierdzeniom twórców tej 13-dniowej diety, nie uczy ona zdrowych nawyków żywieniowych, a jej założenia są sprzeczne z aktualną wiedzą żywieniową. Jadłospis uwzględnia 3 posiłki dziennie, z których pierwszy to czarna kawa z cukrem. Takie śniadanie jest niepełnowartościowym posiłkiem, niedostarczającym podstawowych składników odżywczych, koniecznych do prawidłowego funkcjonowania. Pozostałe dwa posiłki są mało urozmaicone, składają się głównie z produktów białkowych (mięso, ryby, jaja) oraz wybranych owoców i warzyw (sałata, brokuły, szpinak) - mówi Ewa Bieniak, dietetyk, doradca żywieniowy SetPoint.

Dieta ta zapewnia utratę od 7 nawet do 20 kg w czasie jej restrykcyjnego stosowania. Tak duży ubytek masy ciała w tak krótkim czasie jest niebezpieczny pod kątem zdrowotnym (może doprowadzić do osłabienia, zaburzeń metabolicznych), a ponadto sprzyja efektowi jo-jo (zwłaszcza, że dieta nie uwzględnia okresu stabilizacji masy ciała). Jedyną zaletą diety kopenhaskiej jest zalecenie wypijania dziennie 2 litrów wody, niezbędnej do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych w organizmie - dodaje Ewa Bieniak.

Dieta kopenhaska - brak równowagi

Specjaliści głośno mówią także o tym, że w diecie jest zbyt mało węglowodanów w stosunku do ilości tłuszczów - a odpowiednia ich ilość jest niezbędna do tego, by tłuszcz został spalony. W jadłospisie za mało jest również błonnika, który pomaga zmniejszyć apetyt poprzez dłuższe utrzymywanie poziomu cukru we krwi na stałym poziomie. Poza tym opóźnia wchłanianie tłuszczów. A kolejnym minusem jest to, że będzie brakowało ci witamin (za wyjątkiem A, której jest wręcz za dużo).

Ważna wiadomość dla aktywnych! Uprawiasz sport? Na czas diety jest on zakazany! Po jej zakończeniu z kolei możesz zauważyć u siebie widoczne osłabienie. Bo oprócz niskiej kaloryczności posiłków (które powodują, że brak ci energii) dieta uboga jest w żelazo, którego niedobór może stać się przyczyną gorszej kondycji fizycznej i osłabienia mięśni, a co za tym idzie gorszą kondycję fizyczną. Specjaliści i dietetycy przestrzegają, przed wszystkimi negatywnymi konsekwencjami, które - oprócz zagrożeń w postaci szybkiego powrotu do dawnej wagi - oznaczają również kłopoty z cerą oraz włosami.

Dieta kopenhaska - przeciwwskazania

Dietetyk ostrzega, że dieta kopenhaska nie nadaje się dla osób z jakimikolwiek problemami zdrowotnymi (np. nadciśnienie tętnicze, dolegliwości żołądkowe), dla osób aktywnych fizycznie (zawodowo lub rekreacyjnie), dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących. Ewentualne stosowanie tej diety można rozpocząć tylko po konsultacji z lekarzem.

Zobacz także
  • Pomarańcze to świetny dodatek do rozgrzewających zimowych napitków - grzanego wina czy herbaty z goździkami i sokiem lub nalewką malinową Dieta na zimę. Obalamy mity!
  • Organizm ludzki łatwiej przyswaja białka zwierzęce niż roślinne Dieta oxy - nowa dieta białkowa święci triumfy
  • Dieta 8 godzinna Dieta 8 godzinna: nowy sposób na odchudzanie
Komentarze (17)
Dieta kopenhaska - czy jest bezpieczna? [EFEKTY]
Zaloguj się
  • wolny.kan.gur

    Oceniono 9 razy 5

    Jeżeli chodzi o dietę 13-dniową to stosowałem ją, niezbyt dokładnie (nie mam możliwości jeść w ściśle określonych godzinach, poza tym jak kawa to ja mogę tylko z mlekiem) i 5 kg schudłem.
    Człowiek - szczególnie taki z nadwagą - bez jedzenia przeżyje 3 tygodnie więc straszenie dietą 13 dniową podczas której jednak się trochę je, to grube nadużycie.

  • 0

    Dieta kopenhaska "zjada" mięśnie i "wypija" wodę... wizualne efekty są świetne i waga też szybko spada.. ale to złudne. Stosowałam ją 3 razy i dzięki niej moje włosy zaczęły wypadać garściami.. Jedyne co w niej dobre to to, że można poćwiczyć samodyscyplinę oraz to, by pić dużo wody i się nie przejadać. W prawidłowej diecie musi być zachowany odpowiedni stosunek białka, tłuszczów i węglowodanów. Jeśli ktoś chce zwolnić swój metabolizm to ta dieta jest dla niego :)

  • Norbert Adamek

    0

    Stosowałem i przerwałem.Po 5 dniach chodziłem głodny,zmęczony i ospały.Strasznie bolał mnie brzuch.Teraz zaczynam odchudzanie na nowo jednak nie z dietką książkową ale z taką jaką mam ułożoną pod swój organizm i jego potrzeby a do tego trenuję 3 razy w tygodniu.Dietę oraz treningi mam dobrane dzięki badaniu genetycznemu genetic lab,które wykonałem na siłowni do której uczęszczam.

  • Karol Zarski

    0

    Ja stosowałem i efekty były. Polecam przeczytac ten artykuł
    dietoteczka%28kropka%29pl/dieta-kopenhaska/

  • Bartek Z Calyo

    0

    Zobacz koniecznie też ten sposób odchudzania! www.calyo.pl/prywatnie-odchudzanie/

  • bioalejka

    Oceniono 1 raz -1

    Drogie Panie, nie ma diety cud - jest tylko dieta odpowiednio zbilansowana :) Należy zmienić swoje nawyki żywieniowe i stosować dietę bogatą w odżywcze składniki: białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały.

    Jeśli chcecie poczytać więcej o zdrowiej i zbilansowanej diecie, zapraszamy do naszego poradnika: www.bioalejka.pl/poradnik/dietetyk-bioalejki-dobrze-radzi/dieta-zbilansowana-to-dieta-zroznicowana-czesc-1-bialka

  • craig7

    Oceniono 1 raz -1

    Dieta kopenhaska jest skuteczna, ale kontrowersyjna. Poczytajcie więcej na jej temat: super-brzuch.pl/dieta-kopenhaska

  • ankawitczak

    Oceniono 1 raz -1

    kopenhaska calkiem spoko, sprobujcie z kopenhaska13dniowa.blogspot.com/

  • jjjdddkkk666

    Oceniono 5 razy -1

    Moim zdaniem ta dieta jest bez sensu fakt można uzyskać efekty ale na dłuższą metę efekt jo jo gwarantowany. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że większość diet nie bardzo pomoże. Jeśli chcesz się na stałe zmienić to musisz zmienić swój cały styl życia , a nie przejść na dietę na 2 miesiące.

    ---------------------------

    Mój blog o diecie i ćwiczeniach

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX