Joga - jaki rodzaj zajęć wybrać?

10.01.2017 10:58
Joga

Joga

Vinyasa, Iyengar, Ashtanga, Kundalini, joga w życiu codziennym, joga hormonalna, joga twarzy - szkoły jogi oferują wiele stylów praktyki, ale wybór spośród obco brzmiących nazw może być dla początkujących problemem. Dlatego Katarzyna Bem, nauczycielka jogi (namastejoga.pl) wyjaśnia na czym polega, każdy z tych rodzajów jogi.

 

rusz się

Każda z wymienionych odmian jogi to Hatha Joga, czyli praktyka kładąca nacisk przede wszystkim na fizyczny aspekt, czyli ćwiczenie asan (pozycji jogicznych). W niektórych tradycjach już na wstępie pojawia się pierwiastek duchowy lub wyraźnie zaznaczona jest praca z oddechem, inne skupiają się na precyzji w ustawianiu asan. Zanim podejmiemy decyzję, co nam najbardziej odpowiada, warto spróbować jogi w kilku miejscach, pod okiem doświadczonych nauczycieli różnych tradycji. Przewodnik po najpopularniejszych stylach jogi pomoże wybrać odpowiednią praktykę.

ZOBACZ TEŻ: JOGA DLA POCZĄTKUJĄCYCH - 11 PORAD, JAK ZACZĄĆ ĆWICZYĆ

Asthanga Joga

Dynamiczna, intensywna joga, która silnie oczyszcza ciało i umysł z toksyn oraz spektakularnie wzmacnia i kształtuje sylwetkę. Wywodzi się Mysore w południowych Indiach, została stworzona przez K. Pattabhi Jois'a i jest jedną z najbardziej wymagających fizycznie odmian jogi, która obecnie cieszy się coraz większą popularnością na Zachodzie. Nacisk w tej odmianie jogi kładzie się na połączenie specyficznego oddechu z ruchem, pracę z energią w ciele poprzez uaktywnienie zamków energetycznych oraz koncentrację uwagi na specjalnych punktach dristi. W asanach zostaje się na 5 oddechów, a kolejność wykonywania pozycji jogi jest niezmienna. Tradycyjnie tempo oddechu wyznacza tempo wykonania sekwencji. Ten styl wybierają najczęściej osoby młodsze, zdrowe, w dobrej kondycji fizycznej, ale Ashtanga daje także możliwość stopniowego wdrażania się do praktyki.

Vinyasa Joga

Jest dynamicznym stylem jogi, inspirowanym Ashtangą jednak nie tak intensywnym i rygorystycznym. Połączenie oddechu z ruchem oraz praca z intencją jest charakterystyczna dla tej praktyki. W efekcie tworzy się pełna gracji sekwencja pozycji jogi, z których każda poprzedzająca przygotowuje do wykonania następnej. W stylu Vinyasa nie ma jednej obowiązującej sekwencji asan. Pozycje mogą się zmieniać w zależności od potrzeb, oczekiwań i stopnia zaawansowania osób praktykujących. Vinyasa efektywnie uelastycznia, oczyszcza i wzmacnia ciało oraz wspaniale odpręża i relaksuje umysł. Sekwencja ta na poziomie mentalnym buduje pewność siebie, wytrwałość, uważność i cierpliwość. Praktyka odpowiednia w zasadzie dla większości osób, z wyjątkiem osób z poważnymi problemami kręgosłupa i dużymi ograniczeniami ruchowymi. Początkującym zaleca się Vinyasę łagodną.

Sivananda Joga

Fundamenty Sivanady tworzy 5 prostych zasad długiego i zdrowego życia. Są to: właściwy relaks, właściwe ćwiczenia (asany), właściwe oddychanie (prana jama), właściwa dieta, pozytywne myślenie i medytacja . Metoda ta została stworzona przez wybitnego humanistę, lekarza Swamiego Sivanandę, a spopularyzowana na świecie przez jego ucznia Swamiego Vishnu Devanandę. W tej odmianie jogi bardzo szybko wprowadza się proste techniki oddechowe, medytacyjne i relaksacyjne i od początku duży nacisk kładzie się na filozoficzne przesłanie jogi jako ścieżki rozwoju opartej na braku przemocy, tolerancji i akceptacji. Klasyczna sesja Sivanandy jogi trwa 90 minut. Rozpoczyna się zawsze relaksem, po nim następują ćwiczenia oddechowe, potem ćwiczy się sekwencje Powitań Słońca, a po nich wykonuje się 12 asan w niezmiennej kolejności. Na zakończenie praktyki nauczyciel prowadzi długi relaks. Sekwencja Sivanady jest łagodna i bezpieczna, ale przy poważnych problemach z kręgosłupem nie powinno się jej praktykować, chyba że otrzyma się od nauczyciela indywidualne wskazówki.

JAK ZRELAKSOWAĆ SIĘ W PRACY? ĆWICZ JOGĘ!

Iyengar Joga

Ta odmiana jogi wywodzi się od słynnego nauczyciela B.K.S. Iyengara z miasta Puna na północy Indii. Praca z ciałem wydaje się być tu statyczna, ze względu na długi czas przebywania w pozycjach, jednak wewnętrzna dynamika pracy w asanach jest ogromna. W tej odmianie dużą wagę przykłada się do precyzji ustawień ciała w poszczególnych ćwiczeniach. Charakterystyczne jest też użycie przyrządów takich jak: wałki, klocki, paski, krzesła, koce, liny i drabinki. Dzięki tym przyborom oraz naciskowi na poprawne ustawienia ciała jest o joga bardzo odpowiednia na początek i dla osób z ograniczeniami zakresu ruchu, znakomita przy rehabilitacji i profilaktyce schorzeń kręgosłupa. Poprawia elastyczność, wzmacnia ciało i układ kostny, wszechstronnie oddziałuje na polepszenie pracy narządów wewnętrznych. Często w ramach tej metody odpowiednio wyszkoleni nauczyciele prowadzą zajęcia Jogi dla kręgosłupa.

Kundalini Joga

Praktyka, której celem jest obudzenie energii Kundalini u podstawy kręgosłupa w dolnej czakrze i stopniowej jej kierowanie do góry, do wyższych czakr w celu osiągnięcia wyższego stanu świadomości. Według mistrza tej metody Yogi Bhajan'a pobudzona i podniesiona energia Kundalini manifestuje się w człowieku poprzez uniwersalną miłość, prawdę i twórczą inteligencję. Na zajęciach praktykuje się specjalne zestawy ćwiczeń, oddechy, zamki energetyczne, mudry, śpiewanie mantr i medytacje. Praktyka dla osób, które w jodze szukają czegoś zdecydowanie więcej niż praca z ciałem fizycznym, choć na planie fizycznym zdecydowanie wzmacnia i oczyszcza organizm.

W ramach podstawowych systemów jogi (a także obok nich) pojawiają się praktyki wyspecjalizowane, łączące w sobie różnorodne techniki skierowane na konkretne problemy czy zagadnienia na przykład:

Joga Hormonalna

Naturalna terapia przeznaczona dla kobiet powyżej 35 roku życia wykorzystująca ćwiczenia jogi, specyficzny oddech, koncentrację i relaksację, dzięki której można wznowić produkcję żeńskich hormonów. Joga Hormonalna jest wskazana dla wszystkich kobiet szczególnie w wieku 35+, kiedy produkcja estrogenu naturalnie się obniża. Stanowi profilaktykę menopauzy i skuteczną terapię łagodzącą jej przebieg. Joga Hormonalna pomaga także w leczeniu niepłodności i innych zaburzeń hormonalnych niezależnie od wieku. Ćwiczenia jogi hormonalnej oddziałują na całe ciało, ale w szczególności na: jajniki, przysadkę, tarczycę oraz nadnercza.

Joga twarzy

ZOBACZ TEŻ: JOGA TWARZY - 6 SPOSOBÓW NA MŁODSZY WYGLĄD

Ta praktyka to połączenie technik czerpiących z jogi i ajurwedy, mające na celu przywrócenie skórze twarzy blasku, poprawienie krążenia krwi, rewitalizację, eliminację toksyn, wygładzenie i profilaktykę zmarszczek. Łączy specjalnie dobrane techniki oddechowe, ćwiczenia twarzy, automasaż i sekwencję asan, która służy urodzie. Dzięki odpowiednim technikom relaksacyjnym i oddechowym twarz łagodnieje, znika z niej stres i napięcie. Gimnastyka mięśni twarzy to zestaw ćwiczeń obejmujący wszystkie "problematyczne" partie tj.: czoło, oczy, policzki, usta, podbródek i szyję. Automasaż odpręża mięśnie, poprawia krążenie krwi, usuwa zmęczenie i stres. Regularna praktyka poprawia napięcie i ukrwienie skóry twarzy i stanowi skuteczną profilaktykę przeciwko starzeniu.

Joga dla kręgosłupa w systemie Jogi w Życiu Codziennym

Jest to program ćwiczeń przeciwko bólom pleców, opracowany na podstawie wieloletniej współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy autorem systemu Joga w życiu codziennym, Paramhans Swami Maheshwaranandą, a zachodnimi lekarzami i fizjoterapeutami. Jest on cennym połączeniem wiedzy zachodniej z wiedzą i mądrością wschodu. Stopniowy system relaksacji, oddychania i ćwiczeń fizycznych jest pomocnym programem dla ludzi z bolącymi stawami, czy mięśniową nierównowagą spowodowaną przeciążeniem. Ćwiczenia systematycznie rozwijają mięśnie całego ciała, stosując relaksację, ruch oraz rozciąganie w zatrzymanych pozycjach. Praktyka asan dostarcza niezbędny zakres ruchów potrzebny do utrzymania dobrego zdrowia mięśni, wiązadeł, chrząstek i stawów, co jest istotne do sprawnego ich funkcjonowania.

Joga - który rodzaj wybrać?

Zanim rozpoczniemy naszą przygodę z jogą pamiętajmy, że każdy z nas jest inny, słuchajmy własnego ciała, szanujmy własne ograniczenia, zdefiniujmy własne potrzeby. Zastanówmy się czy szukamy w jodze relaksu czy intensywnego wysiłku? Czy mamy zdrowe ciało czy ograniczają nas problemy zdrowotne? Czy oczekujemy duchowości czy też joga interesuje nas wyłącznie jako system ćwiczeń fizycznych? Bez względu na nasz wybór dobrze wiedzieć, że każda odmiana praktyki ma jeden cel, a jest nim zdrowe ciało i spokojny umysł.

Artykuł przygotowała nauczycielka jogi Katarzyna Bem, www.namastejoga.pl

 

Zobacz także
  • wiktor morgulec joga dla początkujących Wiktor Morgulec "Joga dla początkujących"
  • Joga dla dzieci - aktywność od małego
  • instagram.com/yoga_girl Joga na odchudzanie
Komentarze (4)
Joga - jaki rodzaj zajęć wybrać?
Zaloguj się
  • Darius Fenci

    0

    Chcę się w końcu ziąść za siebie , dieta ćwiczenia I te sprawy . Jak mam się za to zabrać bez potrzebnej wiedzy ? Muszę wybrać jakiegoś nauczyciela ,ale nie byle jakiego chcę najlepszego w Preply.

  • Kriss Karter

    0

    Czy ktoś może mi coś powiedzieć jak te rodzaje jogi mają się do radża jogi? Dlaczego rzadko się wymienia tą odmianę, a wydaje się ona interesująca. Proszę o odp. zorientowanych.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX