Śniadanie - podstawa zdrowego dnia

Śniadanie uważane jest przez dietetyków za najważniejszy posiłek dnia. Z tego wynika, że nie tylko nie powinniśmy go pomijać, ale wręcz musimy zadbać o jego wysoką jakość. Jego zadaniem jest bowiem dostarczyć nam energii i składników odżywczych na cały dzień.

Jak wynika z ostatniego badania pt. "Zwyczaje żywieniowe Polaków" przeprowadzonego przez CBOS, zdecydowana większość osób dorosłych dość regularnie spożywa trzy posiłki w ciągu dnia. Aż 90% respondentów jada codziennie obiad, a 79% nie pomija śniadań. To spory odsetek, lecz niewystarczający. To właśnie śniadanie uznaje się za najważniejszy posiłek dnia. Dostarczane wówczas składniki odżywcze powinny dać nam energię na nadchodzący dzień. Śniadania poprawiają naszą efektywność podczas pracy, a nawet poprawiają nastrój i ułatwiają dbanie o linię.

Dlaczego śniadanie jest tak ważne?

Osoby regularnie jadające śniadania cieszą się lepszą pamięcią, większą kreatywnością oraz poprawioną koncentracją, poza tym rzadziej są nadpobudliwe. Okazuje się, że nawet 30% osób pomijających śniadania przyznaje, że w ciągu dnia brakuje im energii, a 14% skarży się na zły nastrój. Spożywanie śniadań obniża także ryzyko wystąpienia otyłości, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2 czy zespołu metabolicznego. Spożycie zdrowego, pełnowartościowego śniadania sprawia, że przez dłuższy czas nie czujemy głodu i nie sięgamy po nie zawsze zdrowe przekąski. Warto też dodać, że rano metabolizm jest szybszy niż wieczorem. Jeśli to kolacja jest naszym podstawowym, najbardziej solidnym i energetycznym posiłkiem, nasz organizm będzie miał problem nie tylko ze spaleniem dostarczonych na noc kalorii, ale i z przyswojeniem substancji odżywczych. Niestety sporo osób wciąż rezygnuje z jedzenia porannego posiłku. Nawet 30% z nich przyznaje, że nie czuje rano głodu, 23% preferuje dłuższy sen niż poświęcenie czasu na śniadanie, a 12% po prostu o nim zapomina.

Łatwiej zrozumieć znaczenie śniadania, gdy uświadomimy sobie, że musi ono dostarczyć nam energii po długiej przerwie nocnej. Energii tej powinno nam wystarczyć chociaż do południa. Podczas snu metabolizm organizmu "przełącza się" na niższe obroty. Zjedzenie śniadania przyspiesza metabolizm i "przestawia" go na funkcjonowanie w porze aktywności. Reasumując, śniadanie powinno zaspokoić 20-25% całodobowego zapotrzebowania energetycznego. Dlatego rezygnacja z niego tak znacząco odbija się na kondycji organizmu.

Co jeść na śniadanie?

Należy zadbać o to, by śniadanie dostarczało organizmowi sporej ilości węglowodanów złożonych, które łagodnie podnoszą poziom cukru we krwi i dostarczają energię na dłuższy czas (w przeciwieństwie do słodyczy, które podnoszą poziom cukru gwałtownie i dają potężny zastrzyk energii, ale na krótko). Bogatym źródłem węglowodanów złożonych są produkty zbożowe - najlepiej pełnoziarniste, które dostarczają także błonnika, białek oraz witamin z grupy B. Może to być pieczywo żytnie, razowe, orkiszowe albo pełnoziarniste płatki zbożowe, takie jak Sante FIT , cieszące się dużą popularnością wśród kobiet. Wyniki marketingu rekomendacji pokazują, że 8 na 10 konsumentek uważa je za najzdrowsze na rynku[i]. Na mieszankę Sante FIT składają się pełnoziarniste płatki ryżowe oblane sokami owocowymi, płatki jęczmienne oraz kawałki liofilizowanych (suszonych) owoców. Nie zawierają one cukru i są produktem niskotłuszczowym; jednocześnie dostarczają potrzebnej energii oraz minerałów: żelaza, fosforu i cynku. Przygotowanie takiej mieszanki nie zajmie nam rano dużo czasu - wystarczy dodać je na przykład do jogurtu. Na śniadanie warto wybrać jogurt bałkański lub grecki, który jest bardziej sycący od naturalnego, gdyż zawiera więcej białka. Warto też pamiętać, że jogurt jest bogaty w wapń przyswajalny znacznie łatwiej niż z mleka. Do jogurtu możemy dodać także orzechy, suszone owoce, kiełki pszenicy (dwie łyżki kiełków pokrywają 15% dziennego zapotrzebowania na witaminę E oraz 10% - na kwas foliowy).

Na śniadanie warto spożywać także jajka, które dostarczają białka i witaminy D. Dobrym I smacznym rozwiązaniem są bogate w składniki odżywcze pasty kanapkowe: jajeczna, z awokado czy na bazie humusu. Dobrym sposobem na rozpoczęcie dnia jest też śniadanie w stylu tureckim: jajko, sałatka warzywna (świeży ogórek, pomidor, papryka), oliwki, kawałki sera owczego oraz miód lub dżem owocowy do chleba. Na śniadanie polecany jest ponadto banan, który dobrze wpływa na pracę przewodu pokarmowego, zawiera inulinę (naturalny prebiotyk) oraz liczne minerały.

Pożywne i odpowiednio skomponowane śniadanie to zdrowo rozpoczęty dzień. Nie pomijajmy go - jego przygotowanie wcale nie musi zabrać nam dużo czasu, a jego wartość z pewnością docenimy.

[i] Badanie przeprowadzone na grupie 723 Ambasadorek Sante FIT.