Strogonow w wersji dietetycznej

Do kuchni polskiej na stałe przyjął się tzw. Strogonow, czyli danie mięsne, które stanowi kombinację tradycji kuchni francuskiej i rosyjskiej. Na czym polega takie danie i czy można je przyrządzić w wersji bardziej dietetycznej, idealnej dla osób dbających o linię?
Czym jest strogonow?

Strogonow, a właściwie Boeuf Strogonow, czy bardziej poprawnie Boeuf Stroganow jest popularnym daniem mięsnym, wyjątkowo lubianym w Polsce. Z języka francuskiego boeuf oznacza wołowinę, zaś drugi z członów znajdujący się w nazwie dania „Strogonow” pochodzić ma od nazwiska rosyjskiego generała i urzędnika Aleksandra Grigorjewicza Stroganowa. Właściwie więc powinniśmy nazywać taką potrawę Stroganow, a nie Strogonow. Niemniej właśnie taka, nieco błędna względem oryginalnego nazewnictwa funkcjonuje w polskiej gastronomii.

Samo danie jest kombinacją tradycji kuchni francuskiej, w której spożywana jest smażona polędwica z sosem, oraz kuchni rosyjskiej, gdy sos jest dodawany bezpośrednio do potrawy, a nie przyrządzany i serwowany osobno.

Tradycyjny Strogonow - przepis

Przepis na Strogonowa musi obejmować obowiązkowo polędwicę krojoną w długie i wąskie paski. Powinna być to polędwica wołowa, ale nie brakuje przepisów na strogonow wieprzowy czy nawet z kurczaka. Wówczas w zależności od tego, jakim mięsem dysponujemy, kroimy je w wąskie paski i smażymy razem z cebulą i pieczarkami. Można dodać także ogórki kiszone czy paprykę. Zupa strogonow przyrządzana jest z dodatkiem wody, przecierem pomidorowym lub świeżymi pomidorami pokrojonymi w kostkę, zarzucona wodą z mąką i przyprawiona pieprzem oraz solą.

Bez względu na to, czy robimy strogonow wołowy, czy strogonow wieprzowy, to zwykle jest to danie wysoko kaloryczne. Na pewno nie powinien on znaleźć się w diecie odchudzającej. Dlatego my przedstawiamy przepis dietetyczny na boeuf strogonow.
Strogonow - przepis w wersji light

Dietetyczny strogonow to danie, które ma tylko 300 kcal w jednej porcji. Będzie więc mogło zastąpić np. obiad w jadłospisie każdej osoby dbającej o swoją sylwetkę. To danie kuchni rosyjskiej przerobione na wersję mniej kaloryczną od standardowej, będzie przyrządzone z mięsa z kurczaka - najlepiej z piersi. Wystarczy 200 g piersi, aby zrobić strogonow z kurczaka dla dwóch osób. Ewentualnie przyrządźmy strogonow z indyka z takiej samej porcji mięsa. Do tego dodajemy połówkę średniej wielkości cebuli, 1 marchewkę, pół pietruszki, 1 małą paprykę czerwoną, 100 gram pieczarek, ogórek konserwowy oraz łyżeczkę oliwy i łyżkę mąki pełnoziarnistej.

Kurczaka kroimy w paski, oprószamy mąką pełnoziarnistą i podsmażamy na niewielkiej ilości oliwy z oliwek. Można dodać trochę wody, aby kurczak się nie przypalił i nie był suchy. Warzywa kroimy w cienkie paski lub plasterki, dolewamy wodę do kurczaka i warzywa. Dusimy wszystko na małym ogniu przez 15-20 minut, a na koniec dodajemy pokrojonego w kosteczkę ogórka. Takie danie a'la dietetyczny strogonow można podawać z młodymi, ugotowanymi ziemniakami, posypanymi natką pietruszki. Będzie nie mniej smaczne, niż wersja bardziej kaloryczna.

Kulki mocy, które są zdrowe, pyszne i zrobisz bez pieczenia [HAPS FIT]