Najbardziej znana polska ryba? Po grecku!

Monika Kołodziej
19.07.2017 14:05
ryba po grecku

ryba po grecku (pl.pinterest.com)

Choć sama nazwa tej potrawy mogłaby sugerować jej południowe pochodzenie, w rzeczywistości ryba po grecku to danie obecne od lat na polskich stołach. Wielu Polaków nie wyobraża sobie wigilijnego stołu bez ryby po grecku. W czym tkwi sekret tego dania? Jak przyrządzić perfekcyjną rybę po grecku?

Ryba po grecku – przepis tradycyjny


Aby przyrządzić rybę po grecku potrzebujemy: 1 kg ryby (mintaj, dorsz lub inna najlepiej morska ryba), 1 jajko, 4 łyżki mąki, pół cytryny, 6 marchewek, po 2 pory i pietruszki, 1 seler, 3 cebule i przyprawy: ziele angielskie, pieprz, koncentrat pomidorowy, sól, 6 łyżek oleju, liście laurowe. Pietruszki, seler i marchew myjemy i obieramy. Obieramy cebule. Po opłukaniu pory kroimy w krążki, a marchew, seler i pietruszki w cienkie paseczki. Rybę myjemy i osuszamy. Na rozgrzaną i polaną olejem patelnię wykładamy pokrojone warzywa i smażymy je przez kilka minut na niewielkim ogniu, aż będą miękkie. Dodajemy liść laurowy, ziele angielskie i pieprz, koncentrat pomidorowy i sól. Po osuszeniu ryby spryskujemy ją sokiem z cytryny i pozostawiamy na około 20 minut. Po tym czasie obtaczamy ją w mące i roztrzepanym jajku. Smażymy na oleju z obu stron, a następnie wkładamy do półmiska i obkładamy warzywami. Ryba po grecku na ciepło jest tak samo smaczna jak ta, która kilka godzin leżała w lodówce. Sposób podania zależy więc od naszych preferencji smakowych.

Ryba po grecku – przepis unowocześniony


Kiedy znudziła nam się tradycyjna ryba po grecku możemy ją nieco udoskonalić. Jeśli chcemy nieco zmniejszyć ilość kalorii rybę możemy obtoczyć w samej mące bez dodatku jajka, a nawet smażyć bez panierki. Dzięki obłożeniu warzywami taka dietetyczna ryba po grecku nie straci dużo na smaku, a ta wersja z pewnością będzie bardziej „fit”. Przed przyrządzenie ryby możemy ją także moczyć w mleku z dodatkiem pieprzu. Powinno to trwać około 2 godzin, a po tym czasie rybę osuszamy i smażymy. Inną propozycją dla pilnujących diety jest serwowanie ryby gotowanej na parze przez około 10 minut. Ten rodzaj obróbki termicznej to świetna alternatywa dla smażenia. Odpowiednie doprawienie ryby sprawi, że będzie ona smakować równie dobrze. Jeśli chcemy, by smak warzyw był jeszcze bardziej wyrazisty możemy dodać do nich musztardy. Robimy to pod sam koniec ich duszenia. Pamiętajmy, by nie przesadzić z jej ilością, bo zdominuje smak całej potrawy. Jedna łyżeczka wystarczy.

Ryba – jaka najlepsza?


Najlepsze ryby do tego dania to oczywiście ryby morskie. Oczywiście lepsze są te świeże, ale nie zawsze możemy sobie na nie pozwolić, więc zastąpienie ich mrożonymi nie będzie żadnym błędem. Dorsz, mintaj czy morszczuk świetnie nadają się do tej potrawy. Istotne jest, by przed przyrządzeniem skropić rybę sokiem z cytryny, szczególnie w przypadku ryb morskich. Ich mięso jest bowiem kruche, a dzięki temu nie będzie się rozpadać. Sok z cytryny sprawi także, że pozbędziemy się charakterystycznego zapachu.
Ryba po grecku to absolutna królowa polskich stołów. Istnieje wiele wersji jej przygotowywania. Możemy podawać ją zarówno na ciepło, jak i na zimno. To danie, na które mogą pozwolić sobie także osoby dbające o sylwetkę.

Trening 3x3x30. Ćwiczenia na pośladki

Zobacz także
  • tapioka Tapioka po polsku
  • skaza białkowa Skaza białkowa bez tajemnic
  • cykoria Znakomite warzywo zimowe - cykoria
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX