Zadbaj o stopy na treningu. Co podpowiada fizjoterapeuta?

Podczas uprawiania sportu skupiamy się na wzmacnianiu różnych części ciała, zapominając jak istotną rolę spełniają nasze stopy. Fizjoterapeuta radzi, jak o nie zadbać

Stopa i staw skokowy są bardzo mocne i wytrzymałe, muszą czasami przenosić obciążenia trzykrotnie przekraczające ciężar naszego ciała. Są jednocześnie bardzo delikatne, zatem trzeba o nie dbać. Ewentualne kontuzje bywają bardzo uciążliwe, więc po co się na nie narażać? 

Nieodpowiednia rozgrzewka, źle dobrane buty, nieprawidłowa technika biegu to jedne z wielu przyczyn rozwijających się patologii w obrębie stopy i stawu skokowego. "Do najczęstszych należą zapalenie rozcięgna podeszwowego i zapalenia lub zerwania ścięgna Achillesa. Problemy w obrębie rozcięgna dotyczą osób, które zbyt intensywnie trenują, zapominają o rozciąganiu mięśni łydek albo zbyt dużo biegają po nierównym terenie. Dochodzi do mikrourazów, dalej mikropęknięć, które z kolei wywołują stan zapalny. Długotrwały proces ten doprowadza w konsekwencji do wytworzenia się w miejscu uszkodzenia narośli kostnej, zwaną ostrogą. Ze względu na słabe ukrwienie rozcięgna proces leczenia może przebiegać miesiącami." - mówi fizjoterapeutka Magdalena Syrek.

Przed treningiem warto poświęcić kilka chwil na rozgrzewkę stóp.Przed treningiem warto poświęcić kilka chwil na rozgrzewkę stóp. Pinterest

Do zapalenia lub zerwania ścięgna Achillesa dochodzi w podobny sposób jak do kontuzji śródstopia. Winę ponosi tu zbyt forsowny trening, źle dobrane obuwie, czy brak rozgrzewki. "Także nieprawidłowa dieta oraz wysoki poziom kwasu moczowego może przyczynić się do jego uszkodzeń. Podobnie jak w przypadku rozcięgna podeszwowego, ścięgno Achillesa również jest słabo ukrwione, co sprawia, że każdy jego uraz goi się powoli i wymaga dużo cierpliwości ze strony pacjenta. Lepiej więc nie narażać się na takie kontuzje, zaniedbując stopy." - dodaje Magdalena Syrek.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Aby zapewnić stopom odpowiednie warunki podczas aktywności fizycznej, trzeba spełnić kilka warunków. Podstawą jest odpowiednie obuwie na trening, szczególnie jeśli regularnie biegamy. Znoszone tenisówki, odpadają. Warto wybrać wygodne, stabilne obuwie, które dobrze "trzyma" stopę. Ewentualne nieprawidłowości można skorygować indywidualnie dobraną wkładką. Równie ważna jest rozgrzewka. Przed treningiem warto poświęcić kilka chwil stopom – dynamiczny stretching, rozgrzanie krótkich mięśni stopy, czy po prostu szybki masaż to coś, co nasze stopy z pewnością docenią. 

 

Dla dociekliwych biegaczy

Osoby, które dużo biegają i chcą mieć pewność, ze ich stopy są całkowicie "bezpieczne", mogą wykonać analizę biegu w pracowni biomechanicznej. Każda składowa biegu: faza ataku pięty z podłożem, faza podparcia i wybicia na wpływ na elementy stabilizujące nasze kończyny dolne. "Poprawa techniki biegu może mień kolosalny wpływ na wyniki sportowe i pozwoli ustrzec się przed wystąpieniem urazów w przyszłości." - dodaje Magdalena Syrek.

Magdalena Syrek - fizjoterapeutka z Carolina Medical Center, która specjalizuje się w rehabilitacji po urazach stawów i uszkodzeniach tkanek miękkich.

Więcej o:
Skomentuj:
Zadbaj o stopy na treningu
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX