18 prostych nawyków żywieniowych od ekspertów i gwiazd fitness, dzięki którym w 2018 roku będziesz fit

Nowy rok i nowa ty! Oto 18 zmian, od ekspertów i gwiazd fitness, które warto wprowadzić w życie już dzisiaj. Dzięki nim poczujesz się lepiej i pewniej we własnej skórze, ale przede wszystkim zyska na tym twoje zdrowie i sylwetka. Zacznij już teraz!
. . Fotolia

Jedz kolorowo, starannie dobieraj produkty, próbuj nowych rzeczy

Kolor ma znaczenie

Białe, żółte, pomarańczowe, zielone, fioletowe... Naukowcy dowiedli, że kolory warzyw i owoców mają znaczenie i należy zadbać, by te o wszystkich barwach znalazły się w naszym jadłospisie. Białe działają przeciwzapalnie i mają właściwości antybakteryjne, zielone świetnie oczyszczają organizm, żółte i pomarańczowe działają odmładzająco, czerwone wzmacniają, a fioletowe i granatowe wpływają na poprawę wzroku i są źródłem przeciwutleniaczy.

Postaw na nowości

Superfoods, czyli produkty bogate w cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze, które posiadają liczne prozdrowotne właściwości. Chronią przed chorobami, uodparniają organizm i zwiększają jego wydolność. Znajdziemy w nich skoncentrowaną dawkę witamin, kwasów tłuszczowych czy minerałów, które doskonale uzupełnią codzienną dietę. Co chwilę słyszymy o kolejnych nowościach - Camu camu, sproszkowane jagody acai, maca - może warto ich spróbować? 

Skup się na jedzeniu

Kiedy spożywasz posiłek - przykładaj do niego dużą uwagę. Uważne jedzenie wpływa na twoje wybory żywieniowe, które są wtedy lepsze. Przestań jeść przed telewizorem lub komputerem i skup się na tym co jesz - zwróć uwagę na smak, zapach i konsystencję. Delektuj się!

. . Fotolia

Jedz wolniej, pokonaj stres, czytaj etykiety

Zacznij celebrować posiłki

Jeżeli chodzi o posiłki - zacznij jeść wolniej. Dokładnie przeżuwaj każdy kęs i nie spiesz się. Jedząc szybko nawet nie czujesz, ile zjadasz, a zdajesz sobie o tym sprawę dopiero wtedy, gdy czujesz się ociężała i przejedzona.

Naucz się rozładowywać stres

Jesteś zestresowana, więc sięgasz po kolejne przekąski? Naucz się skutecznie radzić sobie ze stresem, dzięki czemu zyska też twoja figura. Sposobów jest wiele - idź na energiczny spacer, zapisz się na jogę, poczytaj dobrą książkę albo pójdź pobiegać.

Czytaj skład produktów

Masz zamiar zmniejszyć ilość spożywanego cukru i soli i wybierać zdrowsze produkty? Zacznij czytać etykiety umieszczane na produktach! To najlepszy sposób, by zacząć kontrolować, co dokładnie trafi do twojego organizmu. W pierwszej kolejności zwróć uwagę na listę składników. Zdrowe jedzenie powinno być mało przetworzone. Lista nie powinna zawierać więcej niż 10 składników. Zwracaj uwagę na konserwanty, barwniki, słodziki i wzmacniacze smaku, czyli słynne E.

. . Fotolia

Gotuj częściej, pokonaj rutynę, wprowadź zmiany w kuchni

Staraj się regularnie gotować w domu

Dotychczas rzadko gotowałaś, bo brakowało ci czasu w ciągu dnia? Postaw na gotowanie na parze! Nie bez powodu jest propagowane przez wielu dietetyków i specjalistów żywienia. Ten sposób gotowania pozwala bowiem na przyrządzanie szybkich, zdrowych i smakowitych potraw, które wspomogą naszą walkę o piękną sylwetkę. Dodawaj do nich aromatyczne zioła i przyprawy i ciesz się doskonałym smakiem!

Więcej eksperymentuj

Postaw na różnorodność i baw się gotowaniem! Świetną inspiracją może stać się dla ciebie Instagram i przepiękne zdjęcia jedzenia - hamburger z awokado, tęczowe smoothie bowl, a może czarna lemoniada? Koniecznie przetestuj!

Pozmieniaj w swojej kuchni

Uporządkuj swoją kuchnię, a z pewnością milej będzie ci gotować w fit stylu i trzymać się zasad zdrowego odżywiania. Posegreguj przyprawy, pozbądź się produktów zawierających dużo cukru i soli, a także tych pełnych sztucznych barwników i konserwantów, m.in. typu instant. Uzupełnij swoją spiżarnię o olej lniany, orzechy, otręby, nasiona chia i inne zdrowe produkty, które warto mieć pod ręką.

. . Fotolia

Zapanuj nad głodem, odmierzaj porcje, używaj mniejszych talerzy

Nie dopuszczaj do uczucia głodu

Z pewnością zdarzyło ci się to nie raz - napady głodu w ciągu dnia. Żyjemy pod presją czasu, co niestety często powoduje, że jemy w pośpiechu bądź zupełnie zapominamy o regularnych posiłkach w ciągu dnia. Kiedy kolejnym razem poczujesz charakterystyczne ssanie w żołądku, zamiast iść po batonika do automatu, postaraj się zabierać ze sobą zdrowe przekąski, by zawsze mieć je pod ręką. Może to być garść orzechów, pokrojone owoce lub jogurt z muesli.

Wybieraj odpowiednie porcje

Nawet zdrowe produkty spożywane w nadmiarze mogą powodować tycie. Postaraj się zacząć zwracać uwagę na porcje, które nakładasz sobie na talerz. Możesz z zacząć odpowiednio odmierzać je dłonią. Przykładowo - mięso powinno być wielkości środka twojej dłoni, węglowodany mieścić się w zaciśniętej pięści, a warzywa na całej dłoni. 

Jedz na mniejszym talerzu

Zamień duży talerz na mniejszy. Z mniejszego talerza zjemy mniej - udowodniono to naukowo. Niby o tym wiemy, ale wiele osób nie stosuje tej zasady, a szkoda, bo stosowanie jej sprawi, że szybciej poczujemy się syci. Pamiętaj też, by żuć powoli i smakować każdy kęs. 

. . Fotolia

Pij więcej wody, postaw na warzywa, wykorzystaj resztki

2 litry wody dziennie to minimum

Trenerki fitness, gwiazdy czy modelki często podkreślają, że piją duże ilości wody, dzięki czemu cieszą się promienną cerą i smukłą sylwetką. To rzeczywiście działa! Picie odpowiedniej ilości czystej wody nie tylko pomaga schudnąć, ale także skutecznie oczyścić organizm. Zwiększając ilość wypijanej wody podkręcamy naszą przemianę materii, nawadniamy organizm i zapobiegamy zatrzymywaniu wody w organizmie.

Graj w zielone

Zacznij jeść więcej zielonych warzyw. To nie tylko dokosnałe źródło błonnika, ale także skarbnica witamin i minerałów. Dodatkowo świetnie oczyszczają rogaznim z nagromadzonych toksyn, są lekko strawne i mają bardzo mało kalorii, a sycą na długi czas.

Nie wyrzucaj jedzenia

Zostało ci trochę jedzenia z obiadu lub kolacji? Nie wyrzucaj go, ale przełóż do pojemnika i sięgnij po nie, gdy zgłodniejesz. To prosty trik, który może ci pomóc utrzymać szczupłą sylwetkę. Gdy wracasz zmęczona i głodna po pracy, zamiast sięgać po fast food, masz szansę zjeść zdrowy posiłek przygotowany w domu.

. . Fotolia

Przygotowuj posiłki, czytaj dokładnie menu, pozwalaj sobie na więcej

Zacznij planować swoje posiłki

Pierwszym krokiem do regularnego spożywania posiłków, które są strażnikiem szczupłej figury, jest odpowiednie zaplanowanie dań na cały dzień. Postaraj się je przyrządzić wieczorem na następny dzień i zabierz ze sobą do pracy. 

W restauracji wybieraj mądrze

Jeżeli chcesz bardziej zadbać o swoje zdrowie i figurę, ale wybierasz się ze znajomymi do restauracji - postaraj się dokłądnie przeczytać kartę dań i wybrać to, które nie zaszkodzi twojej sylwetce, ani samopoczuciu. Dobrym wyborem będzie warzywny krem, sałatka z kurczakiem, pieczone warzywa lub ryba.

Pozwalaj sobie, gdy masz ochotę

Ważne jest, by nie popadać w skrajność. Masz czasami prawdziwą ochotę na kawałek pizzy albo cukierka? Zjedz go! Jeżeli sięgniesz po niego od czasu do czasu z pewnością ci nie zaszkodzi. Pamiętaj jedynie o umiarze.

Więcej o:
Komentarze (2)
18 prostych nawyków żywieniowych od ekspertów i gwiazd fitness, dzięki którym w 2018 roku będziesz fit
Zaloguj się
  • donbalon

    0

    Musiałbym w swoim życiu martwić się tylko o to, co zjem i o której godzinie. Sorry, ale to jest dobre dla żonek bogatych mężów, które nie potrafią czytać, pisać, tylko dupkę ćwiczą na siłowni i wstawiają jej zdjęcia na Instagrama.

  • a_imie_moje

    0

    "lekkostrawne" to jeden wyraz.
    Nie wiem, jak redakcji, ale mnie się w zaciśniętej pięści nie zmieści absolutnie nic. Czy o to chodzi redakcji, aby węglowodany ograniczyć do zera?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX