IIFYM: skuteczna dieta, dzięki której jesz to, co lubisz i chudniesz

IIFYM - 'If It Fits Your Macros', czyli dieta polegająca na dopasowaniu posiłków do ilości możliwych do spożycia kalorii. Stosując we właściwy sposób tę dietę możemy schudnąć, pozbyć się niepożądanej tkanki tłuszczowej, a jednocześnie nadal cieszyć się z możliwości zjedzenia swojego ulubionego posiłku, batona, czy przekąski.
IFYM IFYM Karolina Brzuszczyńska

IIFYM: skuteczna dieta, dzięki której jesz to, co lubisz i chudniesz

IIFYM - "If It Fits Your Macros", czyli "jeśli zmieścisz to w swoich makroskładnikach" to dieta polegająca na dopasowaniu posiłków do ilości możliwych do spożycia kalorii oraz makroskładników. Nazwa sugeruje, że będąc na tej diecie możemy zjeść w zasadzie wszystko na co mamy ochotę, nie kierując się zasadami zdrowego odżywiania. Wystarczy tylko, że będziemy liczyć spożywane kalorie i kontrolować proporcje makroskładników.  Według założeń IIFYM stosując dietę we właściwy sposób możemy schudnąć, pozbyć się niepożądanej tkanki tłuszczowej, a jednocześnie nadal cieszyć się z możliwości zjedzenia swojego ulubionego posiłku, batona, czy przekąski. Czyż nie brzmi pięknie? W ostatnim czasie ta dieta cieszy się popularnością i zyskuje coraz więcej zwolenników. W szczególności znana jest wśród kulturystów i osób trenujących siłowo, chcących pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Czy taka dieta jest skuteczna, dla kogo jest odpowiednia, czy każdy może ją stosować i jak wprowadzić ją w życie? O tym w kolejnych slajdach.

IIFYM IIFYM Fotolia

Jedz, co chcesz tylko licz kalorie

Głównym założeniem diety IIFYM jest jedzenie praktycznie wszystkiego. Jednak istotną kwestią jest to, aby zgadzała się spożyta przez nas ilość kalorii, a także ilość makroskładników takich jak białko, węglowodany i tłuszcze. Ilość kalorii powinna być dobrana tak, aby dawała nam ujemny bilans kaloryczny, który umożliwi nam redukcję tkanki tłuszczowej, czyli chudnięcie. Nie bez znaczenia są tutaj makroskładniki, które nasz organizm powinien dostać w odpowiedniej ilości, by móc prawidłowo funkcjonować. Jak obliczyć właściwą dla nas ilość makroskładników? Jeśli kompletnie się na tym nie znamy warto skorzystać z popularnych aplikacji liczących kalorie i makroskładniki lub kalkulatorów online. 

IIFYM IIFYM Fotolia

Jakość też ma znaczenie

Niestety jedzenie samej pizzy i batonów nie jest do końca zgodne z zasadami tej diety. Co prawda na IIFYM można pozwalać sobie na małe odstępstwa i nie trzymać się restrykcyjnie zasad zdrowego odżywiania, to jednak jakość spożywanego przez nas jedzenia ma ogromne znaczenie.  Założeniem diety jest spozywanie w około 80-90% zdrowych, tzw. "czystych" posiłków. Niezdrowe jedzenie takie, jak fast foody, słodycze, wysokoprzetworzone produty, czy posiłki typu instant nie powinny przekroczyć więcej niż ok 10-20% naszego zapotrzebowania na kalorie w ciągu dnia. 

IIFYM IIFYM Fotolia

Efekty

Jeśli chcesz utrzymać prawidłową wagę, czuć się dobrze w swoim ciele, ale jednocześnie nie chcesz katować się restrykcyjnymi dietami, to IIFYM jest dla Ciebie. Prawidłowo stosowana dieta IIFYM jest skuteczna i pozwala pozbyć się tkanki tłuszczowej. Jednak należy pamiętać, że jej głównym założeniem jest liczenie kalorii. Nie liczenie kalorii i nie trzymanie się odpowiednich proporcji makroskładników, nie pomoże nam w pozbyciu się zbędnych kilogramów. 

IIFYM IIFYM Fotolia

Wady i zalety

W zasadzie założenie diety IIFYM nie mają wad, ani przeciwwskazań. Jednak często zła interpretacja i złe podejście do niej sprawia, że nie jest ona skuteczna. Choć nazwa diety wskazuje na to, że możemy jeść w zasadzie wszystko, jeśli tylko uda nam się zmieścić to w dziennej puli kalorii, to nie jest to do końca zgodne z jej założeniami. Co prawda IIFYM pozwala na odstępstwa od zdrowego odżywiania. Jednak nadal naszym głównym źródłem energii powinny być zdrowe posiłki, które powinny stanowić ok 80-90% naszego dziennego zapotrzebowania na kalorie. Zaledwie 10-20% kalorii w ciągu dnia mogą stanowić nasze ulubione przekąski takie jak np. batonik. 

Więcej o: