Tryptofan - aminokwas zmniejszający apetyt

Tryptofan to organiczny związek chemiczny, należący do grupy aminokwasów biogennych. Należy do aminokwasów niezbędnych dla zachowania przez człowieka zdrowia, a przy tym organizm nasz nie posiada zdolności jego wytwarzania - musi być zatem przyjmowany wraz z pożywieniem. Tryptofan hamuje łaknienie, dlatego jest częstym składnikiem preparatów odchudzających. Co dokładnie o nim wiemy?

Tryptofan - działanie

Tryptofan to jeden z ośmiu aminokwasów egzogennych, które biorą udział w syntezie białek. Jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, a w dodatku musi zostać przyjęty z pokarmem, ponieważ ludzkie ciało nie potrafi samodzielnie go wytwarzać. W dodatku jest również prekursorem serotoniny, która nazywana jest też potocznie "hormonem szczęścia", ponieważ wpływa na polepszenie nastroju. Tryptofan odpowiada również za dalszy etap produkcji melatoniny, nazywanej z kolei "hormonem snu". Jest więc potrzebny również dla odpowiedniego zrelaksowania się i spokojnego odpoczynku w trakcie nocy.

Zbyt mała ilość tryptofanu w organizmie powoduje zatem bezsenność i ciągłe spadki nastroju, co w efekcie skutkuje zawsze pojawieniem się depresji, bądź innych zaburzeń neurologicznych. Jednakże tryptofan pełni także niezwykle istotną rolę w układzie trawiennym, a znany jest powszechnie z tego, iż hamuje apetyt!

Jak hormony wpływają na odchudzanie

To jednak nie wszystkie jego zalety! Tryptofan również:

- dba o prawidłowy przebieg laktacji

- zwiększa odporność

- uczestniczy w produkcji hormonu wzrostu

- jest niezbędny do wytworzenia tkanki mięśniowej

- bierze udział w biosyntezie niacyny i witaminy B6

- rozkład tryptofan wpływa na właściwą ochronę oczu przed promieniowaniem UV

L-tryptofan - skutki uboczne

Jak to zwykle w naturze bywa, niedobór jest tak samo groźny jak i nadmiar jakiegoś składnika. Nie można oczywiście unikać pożywienia bogatego w ten aminokwas z uwagi na liczne, przykre konsekwencje zdrowotne, które by się z tym wiązały - między innymi degeneracja mięśni gładkich, stłuszczenie wątroby, zahamowanie wzrostu, a nawet zanik tkanek!

Nadmiar tego aminokwasu w organizmie również może jednak prowadzić do pewnych skutków ubocznych - przy czym występują one bardzo rzadko i są zawsze związane z nieprawidłowo prowadzoną suplementacją. Dlatego tak istotne jest uważne czytanie wszystkich ulotek suplementów, które zawierają tryptofan i stosowanie się do umieszczonych na nich zaleceń. Jeśli chodzi o tryptofan, dawkowanie zazwyczaj wiąże się z przyjmowaniem od 500 do 2000 miligramów przed snem lub 500 do 1000 miligramów przed posiłkami. W przypadku L-tryptofanu (suplement diety) wystarczy 1 tabletka dzienna, by zaspokoić wymagania organizmu ludzkiego na ten składnik.

W przypadku produktów spożywczych, w których jest on zawarty, raczej nie trzeba się niczego obawiać z racji na jego małą ilość. Znajdziemy go w białku jaja, spirulinie, dorszu, surowym ziarnie soi, pestkach dyni, ziarnie sezamu i słonecznika, a nawet w serze parmezan i mleku.

Rytm dobowy. Jak lepiej zrozumieć organizm?

Jakie jednak skutki uboczne mogą towarzyszyć nadmiarowi tryptofanu w organizmie? Są to:

- senność

- suchość w ustach

- bóle głowy

- nieco zamglone widzenie

- nudności i wymioty

- brak koordynacji ruchów

Suplementy diety z tryptofanem

Z racji na swoje unikalne właściwości i na fakt, iż nie tylko dba o tkankę mięśniową, ale także wpływa na odchudzanie, tryptofan jest częstym składnikiem preparatów odchudzających i odżywek białkowych. Dzięki niemu mamy energię do treningu. Może być także stosowany wspomagająco przez osoby cierpiące na depresję lub bezsenność - przykładem na to jest suplement diety L-tryptofan. Aminokwas ten znajdziemy między innymi w produktach z serii Scitec nutrition, Activ Lab, Olimp, czy Fitness Authority.

Jeśli chodzi o tryptofan, cena uzależniona jest od produktu, na jaki się zdecydujemy. Może to być 30, a może i 50 (lub więcej) złotych za opakowanie. Zawsze jednak można przyjmować tryptofan w pożywieniu - w niewielkich ilościach występuje nawet w ziemniakach i bananach.

Więcej o:
Skomentuj:
Tryptofan - aminokwas zmniejszający apetyt
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX