Masaż sportowy - regeneracja po treningu

Masaż sportowy nie jest zarezerwowany wyłącznie dla sportowców. Przyniesie ulgę także po intensywnych treningach amatorów. Na najważniejsze pytania dotyczące masażu sportowego i jego związków z masażem klasycznym odpowiada fizjoterapeuta dr n. med. Tomasz Chomiuk.

Jakie są efekty masażu sportowego?

Do głównych, pozytywnych efektów masażu najczęściej zalicza się rozluźnienie tkanek miękkich, takich jak: mięśnie, przyczepy i więzadła. Masaż wskazany jest zarówno przed treningiem czy zawodami, jak i po wysiłku.

Przed zawodami traktowany jest jako forma przygotowania, dzięki niemu poprawia się ukrwienie, utlenienie i odżywienie poszczególnych elementów układu ruchu, a to sprawia że zwiększają się możliwości organizmu.

Po treningu masaż sportowy stosowany jest, żeby zregenerować siły, zrelaksować ciało, dać odpocząć mięśniom, a poza tym zwiększyć przepływ krwi w organizmie, zmniejszając jednocześnie napięcie tkanek.

Rodzaje masażu: czym różni się taki masaż sportowy od masażu klasycznego?

Masaż sportowy zazwyczaj wykonujemy na mięśniach, które najintensywniej pracowały podczas wysiłku. W tym przypadku stosuje się szybkie i intensywne techniki manualne. Dużo czasu poświęca się na ugniatanie mięśni i ich rozciąganie. Taki zabieg powinien trwać około 45 minut.

Masaż klasyczny różni się tym, że masowane jest całe ciało, a cały zabieg trwa od 60 do 90 minut. W tym przypadku intensywność technik jest nieco mniejsza, niżeli przy masażu sportowym.

Masaż sportowy można stosować częściej, nawet po każdym treningu. Natomiast masaż klasyczny jest wskazany raz czy dwa razy w tygodniu.

Klasyczny masaż, regeneracyjny, także jest wskazany dla osób aktywnych. To dlatego, że przy różnych aktywnościach pracuje całe nasze ciało. Nawet jeśli "tylko biegamy", to pracują m.in. mięśnie brzucha, klatki piersiowej, karku i właśnie te okolice również powinny być poddane masażowi.

Poza dłuższym masażem klasycznym, można stosować krótsze techniki po treningu, np. automasaż z wykorzystaniem rollera (zobacz na czym polega rolowanie powięzi). W zależności od intensywności treningu masujemy przez 10 -15 minut najbardziej przepracowane partie mięśniowe.

Refleksologia - masaż twarzy i głowy, który leczy

Czy są mięśnie, których nie powinno się masować?

Nie ma w naszym ciele mięśnia, którego nie można masować (od tych największych jak mięsień czworogłowy uda czy najszerszy grzbietu, do tych niewielkich mięśni czaszki takich, jak mięsień skroniowy czy żwacz). Oczywiście nie da się masować tych, do których nie ma dostępu.

Są jednak wyjątki kiedy mięsień nie może być masowany i jednym z najczęstszych powodów u sportowców może być stan zapalny mięśnia. Taki stan pojawia się często po zbyt intensywnym treningu czy tzw. przetrenowaniu. Wtedy stawia się bardziej na chłodzenie mięśni. Oczywiście kiedy stan zapalny mija, możemy te mięśnie poddać masażowi.

Jak się przygotować do masażu?

Przed każdym masażem fizjoterapeuta czy masażysta przeprowadza wywiad. Na podstawie zebranych informacji, dobiera się techniki.

Poza samym wywiadem związanym ze stanem zdrowia, przebytych kontuzjach czy rodzaju treningu, fizjoterapeuta bada manualnie poszczególne elementy układu ruchu. Badanie jest potrzebne aby określić stan stawów, mięśni, ich ruchomość, napięcie itd.

Czy masaż zawsze leczy? Na co uważać u masażysty

Jaki rodzaj masażu wykonuje się po maratonach czy triathlonach?

Po długim wysiłku dochodzi do przeciążenia mięśni i stawów. Masaż rozgrzewający w tym wypadku nie będzie dobrym rozwiązaniem. Na tym etapie idealnie sprawdza się masaż lodem. Zbadano że masowanie lodem jest bardziej efektywne niż chłodzące okłady. Jeśli taki masaż chłodzący jest wykonywany bezpośrednio po np. maratonie to zmniejszy ból, który pojawia się zazwyczaj przez następne kilka dni.

Po tak dużym wysiłku jakim jest maraton czy triathlon, można też skorzystać z masażu ale nie dzień po tylko kilka dni później, kiedy minie ból związany ze stanem zapalnym w mięśniach. Wtedy masaż będzie pełnił rolę prewencyjną, polegającą na utrzymaniu odpowiedniej ruchomości pomiędzy tkankami miękkimi, takimi jak mięśnie czy powięź.

8 sposobów na odreagowanie stresu

Jak często powinien być wykonywany masaż? Czy regularność masażu ma znaczenie?

Najczęściej stosuje się masaże klasyczne co tydzień. Zawodnicy z czołówki tabel stosują takie masaże dwa lub trzy razy w tygodniu, aby jak najlepiej przygotować swój organizm do dalszego, intensywnego działania. Jeśli nie ma możliwości systematycznego korzystania z masażu całościowego, to warto z tej formy skorzystać chociaż na kilka dni po dużym wysiłku związanym np. z zawodami.

Świetnym uzupełnieniem masażu całościowego mogą być krótkie formy automasażu z wykorzystaniem rollera, piłeczki tenisowej (np. do rozmasowania grzbietu) lub golfowej (do rozmasowywania spodu stopy). Taki masaż może być wykonywany częściej i może on stanowić uzupełnienie treningu tak, jak w przypadku stretchingu.

Artykuł przygotował dr n. med. Tomasz Chomiuk - fizjoterapeuta młodzieżowej kadry olimpijskiej, wykładowca WUM, Prezes Zarządu MobileMed. Odwiedź profil dr Tomasza Chomiuka na Facebooku.

Więcej o:
Komentarze (5)
Masaż sportowy - regeneracja po treningu
Zaloguj się
  • karol_nowacki

    Oceniono 1 raz 1

    Świetny, wyczerpujący artykuł. :-)
    Od kilku lat trenuję bieganie i squasha. Dopiero teraz do ludzi dociera, że równie istotne, co przygotowanie, jest odpowiednie zregenerowanie organizmu po wysiłku fizycznym.

  • Ewa Lit

    0

    Interesujący artykuł, Oby był pomocny w uświadomieniu osobom aktywnym fizycznie o potrzebach ich organizmu i sposobach pomocy.

  • Kinga Ostrowska

    0

    oj ja miałam sporą przerwę, ale też wracam do treningów, zgadzam się z Karolem, że regeneracja jest bardzo ważnym elementem, masaż jest super, ale też super sprawdzają się kąpiele solankowe, dla wszystkich, którzy trenują będą one zbawienne.

  • caryca92

    Oceniono 3 razy -3

    Jeśli chodzi o masaż to bardzo polecam rolki Blackroll, można samodzielnie wykonać masaż w domu i kiedy się chce :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX