Joga - 5 najważniejszych zalet

Joga, mimo, że włączana jest w szereg zajęć fitness, wydaje się mieć zalety na innym poziomie. Nauczyciele jogi obiecują m.in. uspokojenie nerwów, odzyskanie równowagi wewnętrznej czy wzmocnienie mięśni. Brzmi zachęcająco? Zobacz, jak to działa!

Weź udział w Maratonie Jogi i pobierz darmowy kurs!

Joga - odzyskiwanie równowagi w organizmie

Najstarsze źródła archeologiczne to odnalezione figurki osób wykonujących specyficzne pozycje ciała zwane asanami pochodzące sprzed około 1500 lat pne. Te pozycje ciała, które powodują napinanie lub rozluźnianie różnych partii mięśni posiadają lecznicze i fizjologiczne działanie na organizm człowieka. Doprowadzają one do zrównoważenia, symetrii i harmonii organizmu. Zaburzenia i dolegliwości fizyczne wypływają z zaburzeń energetycznych spowodowanych brakiem lub nadmiarem energii. Kiedy asana jest wykonana poprawnie wtedy energia płynąc bez przeszkód przez organizm człowieka dociera także do miejsc dotkniętych nierównowagą. Poprzez odzyskiwaną stopniową równowagę energetyczną organizm powraca do prawidłowego stanu.

Joga - łagodzenie stresu

Ciało ludzkie w różny sposób reaguje na warunki i nie zawsze przyjazne czynniki życia codziennego. W jodze wszystko służy temu, aby ciało było stabilne a umysł spokojny. Ludzie szukają w tej metodzie ucieczki przed bólem kręgosłupa i sztywnością mięśni. Jest to typowy stan stresu. Ćwiczenia jogi dają techniki pozwalające na rozluźnienie pewnych części ciała niezależnie od sytuacji, w jakich jest im dane funkcjonować.

Joga - wzmacnianie mięśni

Trwanie w asanie powoduje niewielkie zużycie energii przez to, że wysiłek fizyczny jest minimalny, bowiem nie są to zwyczajowo rozumiane ćwiczenia dynamiczne. Asany są natomiast pozycjami wzmacniającymi mięśnie. W przypadku gdy wykonywane są one bezwysiłkowo to w mięśniach znika napięcie powodując ich rozluźnienie.

Joga poprawia krążenie

Asany oddziaływują na fizjologię człowieka poprzez zwiększenie ruchomości w stawach międzykręgowych, co powoduje poprawę warunków krążenia w naczyniach kręgosłupa, poprawę warunków krążenia oraz dokrwienia mózgu, masaż narządów wewnętrznych i oddziaływanie na gruczoły wydzielania wewnętrznego oraz zwoje nerwowe.

Joga uspokaja

Dopiero kolejnym etapem jest dostrzeżenie zbawiennego wpływu jogi na system nerwowy. Wykonanie grupy asan daje uspokojenie umysłu - dominację układu parasympatycznego, podczas gdy inne dynamiczne ćwiczenia - dominację układu sympatycznego a co za tym idzie wzrost aktywności wydzielania adrenaliny, szybsze bicie serca, szybsze oddychanie, wzrost ciśnienia krwi itp. Ćwiczenie asan powoduje tonizowanie mięśni i ich odnowę. Jednocześnie przez tłumienie impulsów przekazywanych do mózgu pomaga w kontrolowaniu zaburzeń emocjonalnych oraz regulacji pracy serca przez oddalenie stresów psychicznych.

Spokojny stan umysłu powodowany jest przez tonizowanie mięśni, a także zmniejszenie częstotliwości i intensywności przechodzenia napinających impulsów wzdłuż dróg czuciowych. Tak wielka koncentracja i spokój umysłu nie są możliwe do osiągnięcia w trakcie wykonywania innych ćwiczeń fizycznych. Wiadomo również jak spokój umysłu wpływa na dobrostan organizmu człowieka. Ćwicząc asany polepszamy siłę fizyczną i wytrzymałość organizmu. Po wykonaniu grupy asan występuje u ćwiczącego dobre samopoczucie a także po pewnym czasie zmniejsza się podatność na zmęczenie psychiczne.

Nie należy zapominać także i o tym, że regularne ćwiczenie asan odmładza ciało i zapobiega starzeniu.

Artykuł pochodzi ze strony joga-joga.pl

Więcej o:
Komentarze (4)
Joga - 5 najważniejszych zalet
Zaloguj się
  • yogini1

    Oceniono 18 razy 14

    .

    Joga to samo dobro ..... i BÓG to wie ....

    Praktykowanie jogi wymaga poświecenia... ten kto poznał choć kilka asan i doświadczył ich zbawiennego wpływu na organizm rozumie w czym rzecz . To nie są czary-mary, to nie jest zachowanie sekciarskie to jesteśmy MY.
    Odkrycie w sobie - siebie jest największym skarbem.
    Przeciwnicy tych technik a przodują w tym nawiedzeni "egzorcyści" Kościoła Katolickiego wiedzą że człowiekiem , który ma samoświadomość trudniej jest sterować.
    Ćwiczmy jogę , uczmy się siebie , bądźmy uśmiechnięci i w drugim człowieku widźmy przyjaciela ... to tyle i aż tyle ....

    .

  • paullina303

    0

    Uprawiam jogę od 3 lat i na początku bardzo frustrowałam się, bo nie widziałam tych wszystkich efektów o których mówili mi inni. Chyba właśnie przez to nerwowe podejście nie widziałam co się dzieje. W końcu jakoś się wyciszyłam, poddałam się skupieniu, znalazłam też świetnego nauczyciela jogi, więc to pewnie pomogło. Teraz widzę jak się zmieniłam, zarówno fizycznie jak i duchowo ( i nie ma to nic wspólnego z religią). Mogę polecić wszystkim początkującym taką stronę: trenujto.pl, gdzie znalazłam miejsce i nauczyciela jogi :)

  • altrus

    0

    Joga piękna sprawa, ale trzeba miec na nią czas :(

  • sky.dancer

    0

    Trudno mówić tu o praktykowaniu jogi ale kilka asan wprowadziłam do swojego obowiązkowego zestawu ćwiczeń; pomagają mi np uniknąć kontuzji:
    twojezwyciestwo.wordpress.com/2012/10/22/joga-minitrening/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX