Pomidor. Niskokaloryczna bomba witaminowa. (Kalorie, KCAL)

Redakcja
20.12.2015 11:28
Pomidor to rodzaj rośliny z rodziny psiankowatych, która co prawda pochodzi z Ameryki Południowej, ale obecnie jest szeroko uprawiana w wielu krajach na świecie - również i w Polsce. Istnieje wiele różnych gatunków pomidora - w naszym kraju uprawiany jest i spożywany przede wszystkim pomidor zwyczajny. Jakie posiada właściwości i czy może być stosowany w diecie odchudzającej?

Pomidor jest bogaty w witaminy

Co zawiera pomidor? Posiada mnóstwo witaminy C - która pełni ochronną rolę w naszym organizmie, zwiększając odporność oraz dbając o naczynia krwionośne (wzmacnia je). Pomidory są też świetnym źródłem witamin z grupy B, witaminy E, K oraz PP. Znajdziemy w nich również beta-karoten, będący bardzo silnym antyoksydantem, który zapobiega pojawieniu się nowotworów, a także oddziałuje pozytywnie na wygląd skóry. Opóźnia procesy starzenia i dba o jej ładny, promienny wygląd i właściwą barwę.

W pomidorach odnajdziemy także wapń, magnez, żelazo i potas - a więc wszystkie najważniejsze składniki mineralne. Dodatkowo ukryte są w nich rzadkie pierwiastki, jak mangan, czy kobalt.

Pomidory są niskokaloryczne

Ile kalorii ma pomidor? Czy pomidory są kaloryczne? W 100 gramach produktu (równowartość jednego, małego pomidora) znajdziemy jedynie 20 kalorii. Jednocześnie pomidor ten będzie zawierał 1 gram białka, 0,2 grama tłuszczu i 3 gramy węglowodanów.

Warto jednak wiedzieć, iż są to węglowodany przyswajalne, a aż 1 ich gram stanowi błonnik - który polecany jest przez dietetyków osobom pragnącym schudnąć!

Pomidor a zdrowie i odchudzanie

Mała kaloryczność pomidora oraz jego wartość odżywcza sprawiają, iż wiele osób stosuje je w swojej diecie. W dodatku roślina ta posiada wspaniały, charakterystyczny smak i zapach. Jest sycąca, a przez wielu zjadana w całości - niczym jabłka. Za uczucie sytości po spożyciu pomidora odpowiada wspomniany wcześniej błonnik pokarmowy - który pęcznieje w żołądku i zapobiega ochocie na zjedzenie jakiejś przekąski między posiłkami. Pomidor składa się aż w 93% z wody, co czyni go świetnym składnikiem diety odchudzającej! Powinny go zatem zjadać osoby starające się zrzucić nadmiar zbędnych kilogramów - jako pyszną i zdrową przekąskę, albo jako składnik sałatki.

Zawarty w pomidorach potas działa moczopędnie, dzięki czemu zapobiega gromadzeniu się wody w organizmie. To często problem przede wszystkim kobiet, a pozbycie się nadmiaru wody potrafi błyskawicznie sprawić, iż waga spadnie w dół nawet o kilogram lub dwa!

Niestety, nie wszyscy mogą spożywać pomidory - uważać powinny zwłaszcza matki karmiące. Nie powinno się ich podawać małym dzieciom, a dopiero stopniowo wprowadzać je do diety, gdyż mogą uczulać. Zbyt wielu pomidorów nie powinny także zjadać osoby chorujące na dnę moczanową i reumatoidalne zapalenie stawów.

Dietetyczna sałatka, czyli przepis na pomidory

Pomidory są dietetyczne, ale żeby móc zastosować je w diecie należy także dobrać do nich i inne, dietetyczne produkty. Najdoskonalszym towarzyszem pomidorów - uwielbianym i jednocześnie bardzo zdrowym - jest ser mozzarella. Świetnym dopełnieniem tych dwóch składników jest zaś aromatyczna bazylia - która sama w sobie sprzyja odchudzaniu, bowiem znacznie poprawia tempo trawienia. Przyspieszenie metabolizmu sprawia zaś, iż organizm szybciej pozbywa się szkodliwych substancji i spala kalorie. W efekcie, popierając właściwą dietę również ćwiczeniami fizycznymi, można sporo (i zdrowo!) schudnąć!

Aby wykonać lekką i pożywną sałatkę, przygotujmy:

- 2 pomidory

- kilka listków bazylii

- opakowanie sera mozzarella

- kilka łyżek oliwy z oliwek

- sól morską oraz pieprz

Pomidory można - wzorem Greków - pokroić w ćwiartki, albo też w kostkę (wówczas jednak wydrążmy je z miąższu i pestek). W kostkę kroimy również ser mozzarella, po czym do miski wrzucamy oba produkty, dodajemy umyte listki bazylii, a następnie doprawiamy solą i pieprzem. Całość oblewamy kilkoma łyżkami oliwy z oliwek. I gotowe!

Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

STRÓJ NA FITNESS