Kasztan jadalny - ekstrawagancki prezent dla twojego zdrowia

Kasztan może być idealną metodą na urozmaicenie i wzbogacenie codziennego jadłospisu. Poza malowniczymi kasztanami, które każdej jesieni sypią się z polskich drzew, w przyrodzie występują także kasztany jadalne - smaczne owoce, spożywane w stanie surowym, ugotowane lub upieczone. Poznaj zdrowotne i lecznicze właściwości kasztanów i już dziś włącz je do swojej diety.

Kasztany jadalne - uprawa i występowanie

Ojczyzną kasztanowca jest Półwysep Bałkański. Drzewo kasztanowca uprawia się od XVI wieku - w Polsce pojawił się on już w XVII wieku (jako pozostałość lasów liściastych z Europy Południowo-Wschodniej). Kasztanowiec to okazałe drzewo, wysokie nawet na 20 metrów. Kasztany jadalne różnią się od kasztanów zwyczajnych - są to owoce drzewa dwa razy większego, niż opisany kasztanowiec, i charakteryzującego się popękaną korą oraz 20-centymetrowymi liśćmi.

Drzewo kasztana jadalnego może żyć nawet pół tysiąca lat. Niegdyś jego uprawa miała miejsce tylko na południe od Alp; dziś drzewo jest powszechne także w Azji Mniejszej, na Kaukazie i w basenie Morza Śródziemnego. Kasztan jadalny występuje także w Polsce - albo pod postacią lokalnie zadomowionych, poza-uprawnych populacji, albo w pojedynczych egzemplarzach rozsianych po parkach i ogrodach botanicznych.

Lecznicze właściwości kasztanów

Owoce kasztanowców wykazują szereg leczniczych właściwości. Zawarta w kasztanach escyna zmniejsza obrzęki oraz uszczelnia ściany naczyń krwionośnych. Najwięcej escyny można odnaleźć w niedojrzałych nasionach, ale znajduje się ona także w kwiatach, liściach, owocach i korze drzewa. Te części zawierają także flawonoidy, garbniki, cukry, karotenoidy, kwasy polifenolowe, związki kumarynowe oraz witaminę C.

Wyciągi stosuje się do leczenia urazów mechanicznych, wszelkich obrzęków (np. nóg, ale i płuc czy mózgu), zakrzepowego zapalenia żył, owrzodzeń żylakowych i stanów zapalnych przewodu pokarmowego. Wyciągi z kasztana znajdują zastosowanie także w branży kosmetycznej, jako składnik produktów przeznaczonych do cery z pękającymi naczynkami, szamponów i odżywek do przetłuszczających się włosów i do leczenie łojotokowego zapalenia skóry.

Kasztan jadalny - skład idealny dla zdrowia

Kasztany jadalne przeciwdziałają infekcjom oraz wzmacniają odporność organizmu. Są bogate w skrobię, która dzięki obróbce termicznej zamienia się w wolno przyswajalny cukier złożony. Zawierają błonnik pokarmowy (a zatem są sycące), białko i tłuszcz (w 66% są to tłuszcze nienasycone, o dobrym wpływie na cholesterol, serce i wydolność krążenia). Kasztany jadalne są lekkostrawne, bardzo kaloryczne (180 kcal/100g) i dostarczają sporo potasu, przez co zaleca się je sportowcom. 100 gramów kasztanów dostarcza tyle witaminy C, co 100 gramów cytryny. Ponadto kasztan jadalny jest źródłem kwasu jabłkowego, lecytyny, żelaza, magnezu oraz witaminy B1, B2 i E. Owoce te mogą być zbawienne w okresach stresu czy przemęczenia. Ponieważ nie zawierają glutenu, nie ma przeciwwskazań, żeby spożywały je osoby chore na celiakię.

Nie przesadź z energią kasztanów!

Kasztany mają ogromnie silne działanie energetyczne: można je porównać do anten, które skupiają energię. Wielu wierzy, że trzymane blisko ciała kasztany pomagają na sen czy bóle reumatyczne, ale nie każdy wie, że nie wolno przesadzać z ilością przechowywanych w ten sposób owoców. Według radiestetów duże zbiory kasztanów mogą przynieść dokładnie odwrotne skutki: wywołać bóle głowy, bezsenność, brak apetytu, wymioty, wahania nastrojów, a nawet krwotoki z nosa. Te ostatnie mają związek z wpływem kasztanów na układ krwionośny i rozszerzanie naczyń.

Kasztan jadalny w kuchni

Jadalny kasztan smakuje bardzo podobnie do orzecha. Niegdyś należał do podstawowych produktów spożywczych, analogicznie do dzisiejszych ziemniaków. Dodawano go do zup i mięs, karmiono nim zwierzęta. Po zmieleniu kasztanów na mąkę wypiekano z nich chleb. Dziś także możesz wprowadzić kasztana jadalnego do swoich przepisów.

Wybieraj te kasztany, które są ciężkie, pełne i mają ładny połysk. Gotuj je w wodzie około 20 minut, aż do pęknięcia skorupki. Wersję prażoną przygotuj na patelni - kasztany należy prażyć pod przykryciem przez okres 10 minut. Jeśli chcesz upiec swoje owoce, włóż je do piekarnika rozgrzanego do 200C i wyjmij dopiero po pęknięciu skorupki. Po przestygnięciu kasztanów należy zdjąć łupinkę i delikatną błonę. Prażone lub gotowane dobrze smakują zamarynowane z migdałami i miodem - zachowują wtedy przydatność do spożycia przez około 3 miesiące. Jeśli tylko masz ochotę, wypróbuj smak i właściwości kasztanów we własnej kuchni i na własnym ciele!

Więcej o: