11 powodów dla których warto jeść grzyby

Choć wegetarianie od nich nie stronią, to z biologicznego punktu widzenia grzyby nie są warzywami. Nie są też oczywiście zwierzętami, choć niektóre z nich potrafią polować na owady. Czym wobec tego są?

Artykuł pochodzi z magazynu Tylko Zdrowie. Do kupienia w środy z Gazetą Wyborczą.

 

Tylko Zdrowie

Kiedyś uważano, że ponieważ się nie ruszają i zamieszkują stale w jednym miejscu, to są roślinami. Ale kiedy im się dokładnie przyjrzano, zauważono, że ścianki ich komórek zbudowane są z chityny, tego samego materiału, z którego budują swoje pancerzyki owady. Czym więc w końcu są grzyby?

Są... grzybami. W 1969 r. biolodzy usunęli je z królestwa roślin i utworzyli dla nich odrębne królestwo. Te nieco tajemnicze twory z kulinarnego punktu widzenia są równie zdrowe jak najzdrowsze warzywa. Oto powody, dla których warto włączyć je do swojej diety.

Dietetyk radzi: Co jeść jesienią?

1. Są niskokaloryczne. Jedna szklanka posiekanych surowych białych grzybów zawiera przeciętnie 15 kcal, 0 g tłuszczu, 2,2 g białka, 2,3 g węglowodanów (w tym 0,7 g błonnika).

2. Zawierają witaminy i minerały. Są bogate w witaminy z grupy B, takie jak: ryboflawina, kwas foliowy, tiamina, kwas pantotenowy i niacyna. Zawierają też sporo unikalnych składników mineralnych, takich jak selen, potas, miedź, żelazo i fosfor.

3. Wegańskie, a mają witaminę D. To jedyny wegański produkt, który w sposób naturalny (a nie przez uzupełnienie w procesie obróbki spożywczej) zawiera witaminę D.

4. Pomagają zachować linię. Niezwykle ważną funkcję w utrzymaniu właściwej wagi pełni błonnik, który daje poczucie sytości, a zarazem utrzymuje wysoki poziom metabolizmu i zapewnia sprawne trawienie. W ścianach komórkowych grzybów znajdziemy dwa rodzaje błonnika - beta-glukany i chityny, które zmniejszają apetyt. Beta-glukany zmniejszają wchłanianie cukru, produkcję insuliny i redukują poziom cholesterolu we krwi, obniżając ryzyko chorób związanych z otyłością.

W zachowaniu właściwej wagi pomaga również odpowiedni poziom witaminy D (niedobór witaminy D w miesiącach zimowych związany z mniejszą ilością światła słonecznego jest prawdopodobnie jedną z głównych przyczyn zimowego przybierania na wadze). Z kolei witamina B6 obecna w sporej ilości w grzybach poprawia wchłanianie cynku, który zmniejsza wilczy głód i apetyt na słodkości, natomiast inne witaminy z grupy B zapewniają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, a co za tym idzie - wysoki metabolizm.

5. Poprawiają pamięć dzięki sporej zawartości choliny, składnika niezbędnego w niemal wszystkich działaniach układu nerwowego - regulacji snu, napięcia mięśniowego, procesach uczenia się i zapamiętywania. Cholina utrzymuje właściwą strukturę błon komórkowych, pomaga w transmisji impulsów nerwowych, reguluje wchłanianie tłuszczu i łagodzi przewlekłe stany zapalne.

6. Zmniejszają ryzyko nowotworów dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. Grzyby mają tyle przeciwutleniaczy co najzdrowsze z warzyw - marchew, pomidory, papryka, dynia czy fasola. Przeciwnowotworowe działanie ma również ukryty w grzybach selen - powstrzymuje wzrost guzów, działa przeciwzapalnie, a dodatkowo wzmacnia funkcjonowanie enzymów wątroby i pomaga w unieszkodliwianiu niektórych związków rakotwórczych. Działanie przeciwnowotworowe ma także zawarta w grzybach witamina D - reguluje cykl wzrostu komórek. Kwas foliowy z kolei odgrywa ważną rolę w syntezie DNA i procesach naprawczych, zapobiegając powstawaniu mutacji.

7. Pomagają walczyć z cukrzycą. Dieta bogata w błonnik sprzyja obniżaniu poziomu cukru we krwi u chorych na cukrzycę typu 1, a także poprawia poziom cukru, lipidów i poziom insuliny u zmagających się z cukrzycą typu 2. Szklanka siekanych grzybów zawiera 7-10 g błonnika, co stanowi jedną trzecią dziennego rekomendowanego zapotrzebowania.

8. Wzmacniają serce. Spora dawka witaminy C, błonnika i potasu to koktajl wymarzony dla serca i zdrowego układu krążenia. Spożywanie grzybów, które są bogate w potas i mają bardzo niską zawartość sodu (o ile nie przesadzimy z solą w procesie przygotowania), pomaga obniżyć ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko nadciśnienia i chorób układu krążenia. Zaledwie 3 g beta-glukanu dziennie (tyle ile jest w połowie szklanki siekanych białych grzybów) może obniżyć poziom cholesterolu o 5 proc. Układ krążenia wspomaga również obecna w wielu gatunkach grzybów miedź.

9. Budują odporność. Beta-glukan, błonnik zawarty się w ścianach komórkowych grzybów, pobudza układ odpornościowy i produkcję białych ciałek w szpiku kostnym. Również selen poprawia odpowiedź immunologiczną, chroni przed przeziębieniami i stymuluje produkcję limfocytów typu T.

Te zdjęcia, sprawią, ze zaczniesz jeść zdrowo. 10 kont na Instagramie, które warto śledzić

Uwaga: nadmierne spożycie beta-glukanów może być niekorzystne dla osób, które cierpią na choroby autoimmunologiczne, takie jak toczeń, astma, reumatoidalne zapalenie stawów czy stwardnienie rozsiane.

10. Zwalczają stany zapalne. Reakcję zapalną inicjuje organizm, by chronić się przed działaniem szkodliwych bodźców, np. zakażeniem bakteryjnym czy wirusowym. Zapalenie nie jest złe samo w sobie, bo służy leczeniu. Problem się zaczyna, gdy proces zapalny się wymyka spod kontroli, przedłuża, a czynniki zapalne zwracają się przeciwko własnemu organizmowi. Tak dzieje się w wielu chorobach chronicznych, m.in. otyłości, cukrzycy, miażdżycy, artretyzmie czy chorobie Alzheimera.

Australijscy naukowcy z University of Western Sydney przebadali 115 popularnych produktów spożywczych i doszli do wniosku, że grzyby charakteryzują się nieoczekiwanie silną umiejętnością łagodzenia stanów zapalnych - usuwania cytokin i wolnych rodników. Spośród wszystkich badanych gatunków najskuteczniejsze okazały się boczniaki.

11. Łagodzą stres. To mniej znana zdrowotna korzyść jedzenia grzybów. Większość z nich zawiera znaczące ilości witamin z grupy B - ryboflawinę (witamina B2), niacynę (B3), kwas pantotenowy (B5). Niedobór witamin z grupy B powoduje zaburzenia układu nerwowego: stres, wzmożony niepokój, nerwowość, niepewność, drażliwość i trudności z koncentracją.

Czystek. Ma opóźniać starzenie i chronić przed rakiem. Naprawdę to potrafi?

Więcej o:
Komentarze (2)
11 powodów dla których warto jeść grzyby
Zaloguj się
  • alkana11

    Oceniono 1 raz 1

    Zapomnieliście no równie ważnym aspekcie. gimnastycznym, związanym z grzybami? To łażenie po lesie ,te wykroty ,przedzieranie się ,przez chaszcze gęstwinę ,to wielokrotne schylanie za grzybem ,daje nie mniej korzyści niż samo zjadanie grzybów ?Uwielbiam jedno i drugie.

  • lech2011

    0

    jednym słowem to są...debeściaki!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX