Sos grzybowy i inne potrawy z grzybów w diecie aktywnych

grzyby

grzyby (Fot. Shutterstock)

Sos grzybowy, podobnie jak inne potrawy z leśnych darów natury, świetnie nadają się do menu osób dbających o formę. Przyglądamy się bliżej grzybom, sprawdzamy, co mają w sobie cennego i podpowiadamy, jak przyrządzić z nich pyszne, sycące i zdrowe dodatki do dań.

Niepozorne grzyby skarbnicą cennych substancji

 

O grzybach rzadko kiedy mówi się jako o pokarmie pełnym wartościowych składników odżywczych. Cenione są przede wszystkim za smak, a nie za zawartość. Jednak wystarczy przyjrzeć się bliżej, co mają w sobie grzyby, aby raz na zawsze rozprawić się z mitem, jakoby były one puste pod względem odżywczym. Co można znaleźć w grzybach?

 

- cenne białka

- witaminy z grupy B

- witaminę D

- witaminę A

- potas

- wapń

- magnez

- żelazo

- selen

- cynk

- fosfor

- jod

- miedź

 

Co prawda zawartość poszczególnych składników może być różna w zależności od gatunku grzybów, jednak niewątpliwym pozostaje fakt, że warto włączyć je do swojej diety.

 

Zupy, od których nie utyjesz [6 PRZEPISÓW]

 

Grzyby w jadłospisie osób dbających o formę

 

Z punktu widzenia osób prowadzących zdrowy, aktywny tryb życia, grzyby mogą stanowić cenny element posiłków, ponieważ:

 

- złożone są w większości z wody, praktycznie wcale nie zawierają tłuszczy, są niskokaloryczne, a zarazem sycące, toteż doskonale nadają się dla osób trenujących, dbających o linię oraz dynamicznie walczących z nadmiernymi kilogramami;

- z uwagi na wysoką zawartość białek, usprawniają funkcjonowanie układu mięśniowego, poprawiają procesy metaboliczne, pozytywnie wpływają na układ odpornościowy oraz na po-treningową regenerację organizmu;

- zawierają "dobre" węglowodany w postaci błonnika pokarmowego;

- białka zawarte w grzybach zawierają cenne aminokwasy egzogenne, których organizm sam nie potrafi syntetyzować. Szczególnie w przypadku intensywnej aktywności fizycznej, warto dbać o ich uzupełnianie;

- pozwalają uzupełnić niedobory ważnych pierwiastków (szczególnie potasu i magnezu), których przy wzmożonej aktywności fizycznej organizm pozbywa się w sporych ilościach wraz z potem;

- pozwalają uzupełnić niedobory witamin z grupy B, tym samym usprawniają przemianę materii oraz poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego.

 

Sposoby na smaczne i lekkie grzybowe przekąski

 

Grzyby świetnie nadają się do zaspokojenia po-treningowego głodu - sycą, dodają wigoru, sprawiają, że szybciej się regenerujemy. Sos grzybowy będzie dobrym dodatkiem do dań obiadowych, grzybowa pasta nada się na kanapki, tosty lub inne przekąski. Możemy też pokusić się o przygotowanie sałatki z grzybów albo przyrządzić pyszny, pożywny pieczarkowy mus. Oto kilka pomysłów na lekkie i szybkie grzybowe dania:

 

Zupa-krem z pieczarek - wykonuje się ją bardzo prosto. Bierzemy ok. 0,5 kg pieczarek, myjemy i kroimy w drobną kostkę. Podsmażamy cebulkę lub pora na oliwie, dodajemy pieczarki, dusimy. Następnie zalewamy wszystko bulionem, gotujemy kilkanaście minut, miksujemy blenderem, doprawiamy według uznania (np. solą, pieprzem, estragonem, czosnkiem). Na koniec posypujemy natką pietruszki, podajemy z grzanką.

 

Pasta grzybowa - dowolne grzyby leśne lub pieczarki podsmażamy na łyżce oliwy, dodajemy dużą garść posiekanych czarnych oliwek, miksujemy, doprawiamy do smaku wybranymi przyprawami. Taka pasta to świetne smarowidło na kanapki z pełnoziarnistego pieczywa. Może być też dodatkiem do innych dań, np. makaronu.

 

Sałatka z pieczarkami - około 0,5 kg pieczarek gotujemy przez kilka minut, po czym studzimy i kroimy w kostkę. Dodajemy 4 jaja ugotowane wcześniej na twardo i pokrojone w kostkę, puszkę groszku zielonego lub kukurydzy, 2 ogórki konserwowe, posiekanego pora, opcjonalnie pokrojoną w krostkę i ugotowaną pierś kurczaka. Doprawiamy jogurtem naturalnym greckim oraz musztardą, solą, pieprzem.

 

Przepis na sos grzybowy w wersji fit

 

Sos grzybowy z uwagi na swój bogaty aromat, esencjonalność oraz pożywność, może stanowić doskonały dodatek do dań obiadowych. Możemy zaserwować go do grillowanych warzyw i mięs, pełnoziarnistego makaronu lub ryżu, kaszy, pieczonych ziemniaków lub w innym ciekawym zestawieniu. Jak zrobić dietetyczny sos grzybowy?

 

0,5 kg grzybów leśnych lub pieczarek myjemy, obieramy, bardzo drobno siekamy. Bierzemy 1 cebulę, kroimy w kostkę, obsmażamy na łyżce oliwy, dodajemy grzyby, dusimy. Gdy grzyby zmiękną, dodajemy jogurt naturalny gęsty, gotujemy chwilę na niewielkim ogniu cały czas mieszając. Doprawiamy solą, pieprzem, koperkiem, natką pietruszki - według uznania.

 

W podobny sposób można przygotować sos grzybowy z suszonych grzybów. Nie zapomnijmy ich jednak najpierw namoczyć! Po 2-3 godzinach od namoczenia kroimy grzyby w drobne paski, podsmażamy cebulkę, dodajemy grzyby, dusimy chwilę, po czym dolewamy wodę pozostałą po moczeniu grzybów. Gotujemy ok. 20 minut, po częściowej redukcji płynu, dodajemy nieco jogurtu gęstego, mieszamy, doprawiamy i gotowe!

 

Dlaczego nie chudnę [TEST]

Zobacz także
  • spagetti, włochy, kuchnia, jedzenie Spaghetti też może być fit
  • Kuchnie świata: zupa tajska Zupa tajska - pomoże ci schudnąć! [2 PRZEPISY]
  • Makaron pełnoziarnisty z dyniowo-serowym sosem Sos serowy - jak zrobić - najlepsze przepisy dla dbających o linię [5 PRZEPISÓW]
Skomentuj:
Sos grzybowy i inne potrawy z grzybów w diecie aktywnych
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX