Sok z buraków - pij jeśli chcesz poprawić wyniki

Maja Tomczyk
18.03.2013 08:42
Różowy - z soku z buraka. Proponujemy użyć koncentratu barszczu czerwonego - im mniej go rozcieńczymy, tym kolor będzie bardziej intensywny, aż do ciemnoróżowego. Do barszczu dolewany łyżkę octu, wsypujemy łyżkę soli, wkładamy jajka, gotujemy 10-15 minut.

Różowy - z soku z buraka. Proponujemy użyć koncentratu barszczu czerwonego - im mniej go rozcieńczymy, tym kolor będzie bardziej intensywny, aż do ciemnoróżowego. Do barszczu dolewany łyżkę octu, wsypujemy łyżkę soli, wkładamy jajka, gotujemy 10-15 minut. (Fot. Shutterstock.com / vanillaechoes)

Chcesz, żeby twój trening był bardziej efektywny? Badacze zajmujący się żywieniem sportowców coraz częściej polecają produkty pochodzenia naturalnego, które poprawiają wydolność i sprawiają, że wolniej się męczysz. Do takich wspomagaczy należy sok z buraka - naturalne źródło azotanów.

Azotany na lepszy trening

Naturalnie występujący w organizmie tlenek azotu (NO) jest regulatorem szeregu funkcji fizjologicznych, które mogą mieć wpływ na wydajność ćwiczeń. Produkcję NO zwiększa spożywanie produktów bogatych w azotany, do których należą min. zielone warzywa liściaste i wcześniej już wspomniane buraki.

W badaniu przeprowadzonym w 2011 roku na University of Exeter w Stanach Zjednoczonych 9 aktywnych mężczyzn suplementowano sokiem z buraków z azotanami lub bez nich. Badani wypijali 0,5 litra soku przez 5 dni.  Pod koniec badania uczestnicy wykonali próbę na bieżni. Efekt? W grupie spożywającej sok z azotanami zaobserwowano wydłużenie czasu maksymalnego wysiłku i mniejsze zużycie tlenu.

W kolejnej próbie przeprowadzonej na specjalnych rowerach wykorzystywanych w próbach wysiłkowych (cykloergometrach) badanym podano pojedynczą 500 ml dawkę soku z buraków, co jak się okazało przyczyniło się do skrócenia czasu 4 i 16 km odcinka jazdy kolejno o 2,8 i 2,7 %.

Dobroczynne antyoksydanty

Czy jedzenie samych buraków może wspomóc wydolność? Na to pytanie starali się odpowiedzieć naukowcy z Zakładu Żywienia i Dietetyki z Uniwersytetu w St. Luis. Oni podawali uczestnikom eksperymentu pieczonego buraka i żurawinę przed rozpoczęciem 5 km próby biegowej. Test wykazał  5% wzrost prędkości biegu na końcowym odcinku tylko w grupie spożywającej pieczonego buraka.

Oprócz poprawy wyników, warto częściej sięgać po buraki, bo znajdują się w ścisłej czołówce warzyw pod względem właściwości antyoksydacyjnych. Są źródłem dobroczynnych polifenoli: kwasu ferulowego i rezweratrolu.

Korzystałam z:

1. Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of walking and running: a placebo controlled study J Appl Physiol VOL 110 MARCH 2011

Andrew M. Jones Bailey, Jamie R. Blackwell,at al.

2. Agnieszka Szajdek, Julitta Borowska, Właściwości przeciwutleniające żywności pochodzenia roślinnego

3. Acute dietary nitrate supplementation improves cycling time trial performacne

Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 43, No. 6, pp. 1125-1131, 2011.

4. Whole beetroot consumption acutely improves running performance.

J Acad Nutr Diet. 2012 Apr;112(4):548-52.

Zobacz także
Komentarze (5)
Zaloguj się
  • tajlerdarden

    Oceniono 17 razy 11

    Badanie na 9 osobach, to raczej mało miarodajne badanie. To, że po wypiciu buraka czuli się lepiej mogło być spowodowane wieloma innymi czynnikami, poziomem regeneracji, dietą, samopoczuciem itp itd...

  • ziutekliv21

    Oceniono 10 razy 4

    Badania byly sponsorowane przez producenta soku z burakow. Oczywista oczywistoscia jest wiec, ze te badania wykazaly plusy spozywania tego soku.
    Poza tym "University of Exeter" nie jet w USA...

  • xcracer

    0

    Buraki jem często. Lubię je np. na kanapce razem z jakimś ostrzejszym serem xouted.com/2014/02/jedz-normalnie-sniadanie-z-burakiem/

  • alinkamalinka25

    Oceniono 1 raz -1

    Burak to bardzo dobry sposób na anemię :) zwłaszcza dla kobiet w ciąży ja zażywałam czerwony burak w postaci tabletek www.i-apteka.pl/product-pol-28531-BURAK-Czerwony-x-120-tabletek.html lekarz zalecił mi najpierw żelazo po którym czułam się koszmarnie a wyniki stały w miejscu w końcu zdecydowałam się na zmianę diety i włączenie tego suplementu. Działa!

  • greenreds

    Oceniono 29 razy -9

    Na wszystkich portalach te same głupoty przekazują o buraku po pierwsze badania są niewiarygodne i wyssane z palca,oraz ogólnikowe!!Wykonane zostały z 10lat temu i co co roku publikowane jako nowe! proponuje zapytac sie o efekty tych co dali sie nabrać na te bajeczke i jak potem tego załowali!! nikt kto te dane publikował nie testowal na sobie! Wiec proponuje jestescie naiwniakami to wlejcie w siebie0,5 litra soku z buraka przed treningiem gwarantuje ze będziecie tego żałować i na trening tego dnia nie pójdziecie !!A potem bedzie cie pisali Polak mądry po szkodzie! Burad dobry jest ale dla umysłowego buraka :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

STRÓJ NA FITNESS
Najczęściej czytane