Chcesz ograniczyć spożycie soli i cukru? To się da zrobić!

Niestety, pewne nawyki żywieniowe, których się nabawiliśmy przez długie lata, ciężko zmienić. Przywykliśmy do słodkich lub słonych potraw i jeśli nie posłodzimy herbaty czy nie posolimy zupy, to wszystko wydaje się niesmaczne. Są jednak sposoby na to, by ograniczyć spożycie tych dwóch składników.

Dołącz do nas na Facebooku

Myślisz, że nie ma sensu ograniczać cukru czy soli, ponieważ nasz organizm potrzebuje tych składników do prawidłowego funkcjonowania? To prawda, jednak zapewniamy cię, że dostarczasz mu ich w wystarczającej ilości bez dodatkowego słodzenia czy solenia potraw. A przesada w tej materii może być szkodliwa nie tylko dla twojej figury, ale przede wszystkim dla zdrowia.

Co zrobić, żeby ograniczyć spożycie wspomnianych składników? Przetestowaliśmy na sobie kilka metod i dzisiaj się nimi podzielimy.

 

Jedz owoce

Boisz się sięgać po owoce, bo zawierają sporo cukru? Wybieraj te o dość niskim indeksie glikemicznym oraz takie, które mają sporo błonnika. Dietetycy polecają owoce sezonowe. Zimą warto sięgać po jabłka i gruszki, a latem przede wszystkim po te jagodowe: maliny, truskawki, borówki, agrest, porzeczki, jagody. Sięgaj po nie rano lub wczesnym popołudniem, a unikaj wieczorem, bo w tym wypadku możesz już nie zdążyć spalić zawartego w nim cukru i odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej.

Jeśli dodasz do diety odrobinę owoców, twój organizm rzadziej będzie się upominać o coś słodkiego.

 

Zamiast cukru - miód

Jeśli nie wyobrażasz sobie herbaty czy kawy bez cukru, spróbuj słodzić napoje miodem.  Należy używać go z umiarem, ale to zdecydowanie zdrowsze rozwiązanie niż tak zwana "biała śmierć". Miód, dzięki zawartej w nim acetylocholinie, obniża ciśnienie, zmniejsza działanie toksyczne działanie alkoholu czy nikotyny, ma właściwości przeciwzapalne i poprawia odporność organizmu. W zależności od indywidualnych upodobań, możesz sięgnąć po miód gryczany, wrzosowy, rzepakowy, lipowy, akacjowy czy inne.

 

Szalej z przyprawami

Jeśli lubisz wyraźne smaki i każda twoja potrawa musi być ostra, to mamy pewien pomysł: używaj sporej ilości przypraw. Łącz, eksperymentuj, szukaj ulubionych. Jeśli potrawę dobrze doprawisz, to wcale nie poczujesz potrzeby, by sięgać po sól. Wybór jest ogromny i każdy może znaleźć coś, co zachwyci jego podniebienie.

Pamiętaj, że większość produktów, po które sięgamy, ma już w sobie sól i sód, dlatego warto ograniczać ich spożycie.

 

Sos na oddzielnym talerzu

Kiedy wybierasz się na lunch do restauracji czy kupujesz gotowe jedzenie na wynos, zawsze proś, by sos został podany obok. Dzięki temu możesz spróbować i sprawdzić, czy nie dodano zbyt dużo cukru lub soli. Osobiście, zawsze zaznaczam, że mam alergię na laktozę i proszę o oddzielenie sosu, bym sama mogla sprawdzić, czy jest w porządku. Dzięki temu, że sos masz podany osobo, sam zadecydujesz o tym, a jakiej ilości go dodać. Warto sobie uświadomić, że obydwa składniki prawdopodobnie zostały już dorzucone do jedzenia podczas jego przygotowywania i nie chcesz zwiększać tej dawki. Właśnie dlatego po raz kolejny przestrzegamy przed dosalaniem czy dosładzaniem.

Więcej o:
Komentarze (2)
Chcesz ograniczyć spożycie soli i cukru? To się da zrobić!
Zaloguj się
  • Gość: Ferdynand Wspaniały

    Oceniono 3 razy 3

    Słodzenie miodem gorących napojów jest równie "zdrowe", jak słodzenie cukrem. Już w umiarkowanie wysokiej temperaturze (bodajże od 40 stopni Celsjusza w górę) miód ulega wyjałowieniu, pozostaje słodki i "miodowy" w smaku, ale obecne w "surowym" miodzie dobroczynne substancje giną. Dlatego jeśli już ktoś musi, to niech sobie nałoży miodu na talerzyk i podjada między łykami herbaty. Może i mało to wygodne, ale zdecydowanie zdrowsze.

  • 4g63

    Oceniono 1 raz 1

    nabyliście nawyki żywieniowe, przywykliście do nich i nie umiecie się bez nich obejść gazeto? współczuję..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX