Masło orzechowe. Zdrowe kalorie, bez soli i cukru

Anna Szczypczyńska
08.09.2011 17:59
masło orzechowe

masło orzechowe (Fot. Shutterstock)

Nie jesteś wielkim fanem słonawego smaku masła orzechowego? Szkoda, bo jeśli sięgasz po naturalny, organiczny produkt bez dodatku soli, cukru czy oleju, dostarczasz swojemu organizmowi wielu witamin i minerałów, ale przede wszystkim wzbogacasz dietę o tłuszcze nienasycone. Owszem, jest to smakołyk o wysokiej zawartości energetycznej, jednak w rozsądnych dawkach i zestawieniach, nie będzie tuczący.

rusz się

Dołącz do nas na Facebooku

Masło orzechowe

Masło orzechowe zazwyczaj wykorzystujemy jako dodatek do kanapek. Jednak masła z orzeszków ziemnych można również użyć do przygotowania przekąsek i dań - zarówno słodkich, jak i wytrawnych. Zrobienie masła orzechowego w domu zajmuje dosłownie kilka minut. Ponadto możesz przygotować masło takie, jakie lubisz najbardziej - z chrupiącymi kawałeczkami orzechów lub idealnie gładkie i kremowe.

Masło orzechowe właściwości

Masło orzechowe (nie mylić ze słodkimi kremami typu nutella) jest bogate w tłuszcze nienasycone, które przyczyniają się do spalania tkanki tłuszczowej. Do takiej tezy przychyla się amerykański dietetyk Jonny Bowden, powołując się na badania, z których wynika, że umiarkowane spożywanie tłuszczów nienasyconych jest dopuszczalne w diecie odchudzającej. Powodują one bowiem uczucie sytości, które towarzyszy nam przez dłuższy czas. Dzięki temu zjadamy mniej posiłków, a w szczególności mniej niezdrowych przekąsek.

Masło orzechowe dieta

Potwierdzają to również badania przeprowadzone na uniwersytecie bostońskim - Harvard School of Public Health. Kobiety, które jadły masło orzechowe dwa lub więcej razy w tygodniu, szybciej traciły na wadze niż te, które wyeliminowały je ze swojej diety. Należy jednak dodać, że pierwsza grupa zastępowała wysokokaloryczne przekąski masłem, natomiast druga grupa z nich nie rezygnowała, spożywając np. chipsy, czekoladowe ciastka czy batony. Wniosek z tych badań płynie taki, że w podejściu do smakołyków i przekąsek najważniejsza jest umiejętność rozróżnienia tłuszczów nienasyconych (zawartych m.in. w maśle orzechowym) od nasyconych.

Orzechy arachidowe (ziemne), z których powstaje masło orzechowe są źródłem witamin i minerałów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Chodzi o witaminy z grupy B i witaminę A wpływające na prawidłowy rozwój kości i pracę narządu wzroku oraz witaminę E, która jest potrzebna do prawidłowej pracy układu krążenia i zapewnia prawidłowy przebieg metabolizmu.

Masło orzechowe skład

Masło orzechowe zawiera również cenną niacynę, odpowiedzialną za efektywną pracę układu pokarmowego i nerwowego oraz równie ważny kwas foliowy. Ten ostatni oprócz usprawniania funkcjonowania układu trawiennego i nerwowego, spełnia ważne funkcje w okresie dojrzewania i rozwoju człowieka już od najmłodszych lat.

Nasz orzechowy smakołyk jest też ważnym źródłem lekkostrawnego białka roślinnego. Dlatego jest szczególnie polecany wegetarianom oraz osobom, które ograniczają spożywanie mięsa.

 

Masło orzechowe kalorie

W 100g = 655,00 kcal

W 5g= mała płaska łyżeczka, 32,75 kcal

Masło orzechowe bez soli i cukru!

Nie namawiamy was do zajadania się tostami z masłem orzechowym z półki z supermarketu. Co więcej, w ogóle was nie namawiamy na tosty! Jest jednak kilka propozycji, na to, jak masło orzechowe wykorzystać i od tego zacznijmy:

Chrupiący sos

Lubisz komponować różne sałatki? Masło orzechowe może świetnie posłużyć jako ciekawy sos. Zimną wodą przepłucz bogate w wapń i żelazo liście świeżego szpinaku. Wymieszaj jedną lub dwie łyżeczki do herbaty (w zależności od tego jak dużą ucztę planujesz) masła orzechowego z taką samą ilością oliwy. Gdy uzyskasz jednolitą konsystencję, polej nią liście szpinaku, całość dokładnie wymieszaj. Co dalej? Wszystko zależy od twojej fantazji! Śmiało dodawaj owoce (takie jak:gruszkę, jabłko, pomarańcza), orzechy (włoskie, nerkowca, migdały), pestki (dyni, słonecznika, sezamu) i różnego rodzaju sery. Możesz też wybrać mięsny wariant: np. kurczak, suszone pomidory, avocado.

 

Poranna owsianka

Jeśli śniadanie to bogata w białko i błonnik porcja płatków owsianych. Zamiast błyskawicznych, wybierz np.: orkiszowe. Najlepiej będzie jeśli ugotujesz je na wodzie, lub zalejesz na noc. Przy drugim wariancie możesz wykorzystać np.: mleko migdałowe czy ryżowe. Dzięki temu płatki będą miały przyjemny, słodkawy posmak. Na koniec dodaj łyżeczkę masła orzechowego i dokładnie wymieszaj.

 

Zdrowa przekąska

Myślisz, że po batony z płatków śniadaniowych czy te typu muesli możesz sięgać bezkarnie? Nic podobnego! Przeczytaj dokładnie informacje na opakowaniu. Niestety, reklamowane są jako zdrowa przekąska, a w rzeczywistości zawierają bardzo dużo cukru. Mamy jednak dobra informację: sam możesz przygotować smaczne i zdrowe batony i to wcale nie jest takie trudne. Wymieszaj bakalie, płatki owsiane z kilkoma łyżkami masła orzechowego. Sportowcy mogą nawet dosypać sproszkowaną serwatkę białkową, żeby zrobić z tego jeszcze pożywniejszą przekąskę. Ulep batoniki w takim kształcie, który tobie odpowiada i odstaw na kilka godzin do lodówki. Gotowe!

 

Masło migdałowe

Dla tych, którzy nie lubią typowego masła orzechowego, mamy dobrą wiadomość: jest jeszcze masło migdałowe, z orzechów nerkowca, laskowych. To pierwsze będzie najłatwiej kupić. Nie jest tanie i najlepiej zamawiać je w sieci, ale bardzo wydajne więc raz na jakiś czas warto zaszaleć. Dlaczego? Migdały mają np.: dużo więcej wapnia (w 100 g - 248mg) niż nerkowce (w 100g - 37mg), z kolei nerkowce są bogatsze w fosfor (w 100g - 593mg, a migdały - 474mg). Jest także słodsze!

Jest doskonałym źródłem białka (pomaga przy procesach spalania tłuszczu, buduje mięśnie),nienasyconych kwasów tłuszczowych, dobrze przyswajalnego wapnia, błonnika, witaminy E (ochrona przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników), witaminy B (między innymi B2, która jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego) oraz wielu minerałów takich jak magnes czy potas.

 

Masło kakaowe

Jeżeli nie lubicie migdałów polecamy także masło kakaowe. Masło kakaowe (znane także jako olej kakaowy) to tłuszcz roślinny, otrzymywany z dojrzałych owoców kakaowca właściwego. Aby je pozyskać, owoce najpierw poddaje się fermentacji. W jej wyniku otrzymuje się ziarna, które następnie tłoczy się na ciepło. Masło kakaowe to jednak nie tylko produkt uboczny produkcji kakao. Przede wszystkim nadaje się do jedzenia. To na jego bazie powstaje czekolada - także biała, w której masło jest jedynym składnikiem pochodzącym z kakaowca.

Naucz mózg, co jest dobre

Zobacz także
  • pełnoziarnisty chleb Kwas chlebowy - nie tylko smaczny, ale i zdrowy!
  • Kiełki Witamina B6 - gdzie ją znajdziesz i czym grożą niedobory?
  • Karczochy
Kwas chlorogenowy - najlepsza pomoc w odchudzaniu
Komentarze (5)
Zaloguj się
  • madalen89

    0

    Świetny artykuł! Bardzo cieszy mnie fakt, że wspomniano tu właśnie o organicznym maśle orzechowym, które naprawdę jest bardzo pyszne i zdrowe - i pojawiła się moja ulubiona firma - Primavika :) Kilka fajnych informacji na temat masła znalazłam też na portalu natoobe.pl - natoobe.pl/lifestyle/article/view/la_id/379 - PS: tam też można kupić kilka rodzajów masła orzechowego Primaviki :)

  • checkerpig

    0

    1. "np.: mleko migdałowe czy ryżowe. Dzięki temu płatki będą miały przyjemny, słodkawy posmak" - płatki owsiane same w sobie są słodkie.
    2. Masło orzechowe można zrobić w domu. 10000 przepisów w sieci.
    3. Czyli lepiej jeść masło/mus z migdałów niż fistaszków? (Tu proszę o odpowiedź osoby, która albo się zna albo testowała oba warianty).

  • rob-one

    0

    uważajcie przy zakupie masła orzechowego,
    najlepsze jest takie, które ma 95% orzechów,
    wiem, że Lidl miał swojego czasu takie
    jeśli jest mniej to moim zdaniem nie warto kupować

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

STRÓJ NA FITNESS