Akop Szostak - dieta i trening zawodnika MMA

Akop Szostak, trener personalny, kulturysta i zawodnik MMA opowiedzia nam o swojej diecie, treningach i przygotowaniach do walki.

Akop Szostak dieta

Mojego od篡wiania nie nazywam diet. Na co dzie staram si zdrowo od篡wia, unikam produktów, które zawieraj antybiotyki, goitrogeny, aflatoksyny i wiele innych substancji, które mog mie negatywny wp造w na moje zdrowie. Staram si wybiera produkty, które mi dostarczaj nie tylko kalorii, bia趾a, t逝szczów czy w璕lowodanów.

Szukam w po篡wieniu równie witamin, mineraów oraz substancji prozdrowotnych. Ma這 ludzi zdaje sobie spraw, ze wi瘯szo嗆 wspó販zesnych chorób wyst瘼uje w豉郾ie przez mocno przetworzone jedzenie. Oczywi軼ie pozwalam sobie na kalorie z貫go pochodzenia, lecz robi to z g這w i nie ka盥ego dnia.

Liczba zjadanych przeze mnie kalorii jest mocno uwarunkowana od mojej aktywno軼i. Teraz jestem w okresie mocnych treningów, wi璚 spo篡wam stosunkowo du穎 jedzenia.

Akop Szostak walka

Przygotowuj帷 si do walki na gali FEN musz trenowa dwa razy dziennie przez 5 dni w tygodniu, przez co potrzebuj du穎 pr康u dla moich mi窷ni. Jad貫m ostatnio do 5,5 tysi帷a kalorii dzienne. Teraz b璠 ogranicza kalorie, by w ostatnim miesi帷u lekko zej嗆 z wagi.

Jem podobnie przez ca造 rok, jednak zmienia si kaloryczno嗆 i stosunek poszczególnych sk豉dników od篡wczych. Jem co 4 godziny, ale nie sprawdzam zegara obsesyjnie, bo to jest bez sensu! Wiele ludzi staje si niewolnikiem zegarka, jakby to mia這 mie jakiekolwiek prze這瞠nie na efekty. Nale篡 po prostu pami皻a, 瞠 jedzenie musi mie odpowiedni ilo嗆 czasu, 瞠by si strawi.

Moje porcje s spore, dlatego przerwa jest taka, a nie inna. Pami皻ajmy, 瞠 od pracy uk豉du pokarmowego uwarunkowane jest w du瞠j mierze nasze zdrowie. Zapychanie go jedzeniem nie jest m康rym rozwi您aniem.

Moje przyk豉dowe menu wygl康a nast瘼uj帷o:

好iadanie: owoce (miks ró積ych owoców, ok. 80 g w璕lowodanów), koktajl wysokobia趾owy oraz orzechy w這skie (oko這 40 g) lub awokado.

1 trening: podczas niego pij w璕lowodany w p造nie, które nale篡 wlicza do kaloryczno軼i diety.

2 posi貫k: 80 g p豉tków jaglanych, koktajl bia趾owy, jagody goji lub inne owoce suszone (ilo嗆 owoców zmienia si w zale積o軼i od intensywno軼i treningu).

3 i 4 posi貫k: 200 g bia貫j ryby (np. dorsz), 80-100 g kaszy jaglanej albo gryczanej, czasem ry br您owy, warzywa 200 g (unikam niektórych str帷zkowych, bo zawieraj substancje podra積iaj帷e jelita), oliwa z oliwek do 15 ml.

2 trening: pij podczas niego równie w璕lowodany w p造nie

5 posi貫k: 5 ca造ch jajek lub tatar z 這sosia, 80 g kaszy gryczanej lub jaglanej, warzywa oko這 200 g.

2-3 godziny pó幡iej k豉d si spa. Wa積e by nie k豉嗆 si najedzonym, to 幢e wp造nie na regeneracj podczas snu.

Akop Szostak MMA

Wcze郾iej, jak startowa貫m w kulturystyce, musia貫m mocno ogranicza kaloryczno嗆, by zbija wag. Dzisiaj, przygotowuj帷 si do drugiej walki, tym razem na gali FEN, jem po prostu zdrowo i nie musze si g這dzi. Dbam o to, by organizm by dobrze od篡wiony i mia wszystkie mikro i makro elementy. Moje 篡wienie nie zmienia si, jedynie manipuluj kaloriami.

Jak wspomnia貫m wy瞠j, to nie ma by dieta, a zdrowe od篡wianie, wi璚 nie trzeba tego zmienia przed walk. Cho przyznaj, 瞠 lubi s這dycze i jem je, lecz wtedy, gdy wiem, 瞠 mam wolne. Przed walk takie puste kalorie b璠 eliminowa.

Cheat meal raz na jaki czas

Pozwalam sobie 1-2 razy w tygodniu na tak zwany cheat meal, czyli oszukany posi貫k, wtedy jem to, na co mam ochot, np. lody. Cho przez miesi帷, przed walk unikam takich posi趾ów, by nie dostarcza organizmowi sztucznych substancji z jedzenia.

Czemu tak si czepiam jedzenia? Bo zawodowy sport nie jest zdrowy i cho troch chc wspomóc organizm, by go maksymalnie nie obci捫a.

Ludzie robi b陰d, bo traktuj zdrowe 篡wienie jak diet, i jedz tak np. tylko przed zawodami. Je瞠li jemy tak ca造 czas, nasza wydolno嗆 idzie do góry, a to wa積e jak si jest sportowcem, zreszt jak si trenuje rekreacyjnie, to takie samo ma to znaczenie.

Akop Szostak trening

Kiedy, startuj帷 w kulturystyce, potrafi貫m ogranicza kaloryczno嗆 do 40 proc. zapotrzebowania dziennego, dzi wiem, 瞠 to nie by這 m康re, maksymalnie mo瞠my zej嗆 do 30 proc. poni瞠j zapotrzebowania. Dzi obcinam lekko kalorie, by czu si l瞠jszym, lecz jest to oko這 10 proc. mniej wzgl璠em mojego zapotrzebowania. Lepiej zrobi to wcze郾iej, ni na ostatni chwile i gwa速owanie. Ludzie, który zbijaj wag na ostatni chwil cz瘰to ko鎍z to kontuzjami, znam wiele przypadków 豉mania ko軼i na walce, przez zbyt du篡 ujemny bilans kaloryczny albo ca趾owity brak mocy i zwi瘯szenie ryzyka chorób.

Lubi moje menu, wi璚 trzymanie diety to nie katorga, cho jak wspomnia貫m lubi s這dycze. Raz w tygodniu musz co s這dkiego zje嗆 i najcz窷ciej s to M&M. Oczywi軼ie czasem robi d逝窺z przerw od s這dyczy, lecz je瞠li kto, kto od篡wia si zdrowo i du穎 trenuje, chce zrobi sobie taki oszukany posi貫k, to nie przeszkodzi w niczym, a czasem nawet mo瞠 pomóc.

Wszyscy mamy gorsze dni. Taka jest nasza natura i czasem jemy co czego mia這 nie by w naszym menu, ale to normalne. Po prostu trzeba pami皻a, 瞠 na tym 鈍iat si nie ko鎍zy i nast瘼nego dnia wróci do planowego 篡wienia.

Wi璚ej o: