Kettlebell - 獞iczenia na ukszta速owanie ca貫j sylwetki [WYWIAD]

19.12.2014 16:09
Kettlebell - 獞iczenia z nim znane by造 kiedy jedynie z zaj耩 sprawno軼iowych w wojsku, dzi sta si on popularnym przyrz康em treningowym. 鑿iczenia z kettlebell umo磧iwiaj harmonijne kszta速owanie sylwetki, poprawiaj si喚 i wytrzyma這嗆, doskonale nadaj si r闚nie do rehabilitacji. Micha Gronowski, trener personalny, wyja郾ia, jakie korzy軼i daje ten prosty, a zarazem bardzo efektywny przyrz康.

Magda Derewecka: 鑿iczenia z kettlebell staj si coraz bardziej popularne. Co to w豉軼iwie s kettlebell?

Micha Gronowski: Kettlebell to tradycyjny rosyjski odwa積ik, który wygl康a jak kula armatnia z uchwytem. By u篡wany ju na pocz徠ku dwudziestego wieku w celu usprawnienia si造 i wytrzyma這軼i ca貫go cia豉. Celem by這 wytrenowanie cia豉, które w efekcie mia這 by silne, a przy tym smuk貫 i atletyczne.

Jakie partie cia豉 pracuj podczas 獞iczenia z kettlebell? Wiele osób uwa瘸, 瞠 wzmacniamy tylko ramiona.

Trening z kettlebells wcale nie pobudza jedynie ramion. Oczywi軼ie kettle trzymamy w r瘯ach, ale ca豉 si豉 generowana jest przez biodra, nogi, po郵adki. Podstawowe 獞iczenie z kettlebells, czyli swing (zobacz poni瞠j, jak go zrobi), jest baz do innych 獞icze (np. do snatch, czyli podnoszenie obci捫nika jedn r瘯 nad g這w). W obu tych 獞iczeniach si豉 wychodzi z bioder, jak podczas 獞iczenia martwy ci庵 na prostych nogach i, je郵i je prawid這wo wykonamy, pobudzimy nogi (gównie tyln cz窷 ud, po郵adki, ale tak瞠 mi窷nie czworog這we, znajduj帷e si z przodu uda), mi窷nie mi璠zy 這patkami (podczas ca貫go 獞iczenia barki powinny by 軼i庵ni皻e do ty逝 i w dó, czyli ustabilizowane) oraz bardzo silnie brzuch. B喚dem jest, je郵i kto czuje dolny odcinek kr璕os逝pa, bo to znaczy, 瞠 nie napina odpowiednio po郵adków i brzucha podczas tego 獞iczenia.

Inne 獞iczenia z kettlebells oczywi軼ie nie幢e 獞icz mi窷nie naramienne, jak np. wyciskanie kettla nad g這w, inne z kolei mocno pobudzaj uda - goblin squat (swego rodzaju przysiad), czy pracuj nad ca造m cia貫m i koordynacj ruchow, jak podczas turkish get up (tureckie wstawanie).

Czym ró積i si 獞iczenia z kettlebell od treningu z hantlami czy sztang?

Trening z odwa積ikami jest porównywalny do 獞icze z hantlami, ale ró積i si od nich tym, 瞠 jest niewywa穎ny. W odró積ieniu od typowych hantli czy sztangi odwa積iki maj przesuni皻y 鈔odek ci篹ko軼i, To powoduje, 瞠 jego masa ma ci庵造 nacisk na mi窷nie przedramienia, zwi瘯szaj帷 ich si喚 oraz wytrzyma這嗆. Trening z odwa積ikami wymaga nie tylko balansu i koordynacji podczas 獞icze, ale równie zaanga穎wania du瞠j ilo軼i mi窷ni ca貫go cia豉. Im wi璚ej pracuj帷ych mi窷ni w danym 獞iczeniu, tym wi璚ej kalorii jest spalane do produkcji energii. Stosuj帷 wi瘯sze ci篹ary podczas treningu, odczuwa si szybkie przyrosty si造 funkcjonalnej.

Czy 獞iczenia z kettlebell polegaj gównie na treningu si這wym?

Odwa積iki kettlebells daj niepowtarzalny trening si這wo-wytrzyma這軼iowy. 鑿iczenia z nimi jednak zakwalifikowa豚ym do 獞icze ogólnorozwojowych, funkcjonalnych oraz poprawiaj帷ych wytrzyma這嗆, si喚, gibko嗆, propriocepcj (czucie g喚bokie, orientacja u這瞠nia w豉snego cia豉). Nie s to 獞iczenia typowo kulturystyczne, gdzie pracujemy nad konkretnym mi窷niem. S to 獞iczenia, gdzie trenujemy ruch i poprawiamy swoj wydolno嗆 sercowo-naczyniow.

Dla kogo przeznaczony jest trening? Czy jest polecany kobietom?

Trening z kettlebells jest polecany ka盥emu, ale przed rozpocz璚iem proponuj uda si do instruktora, gdy bazuj帷 np. na filmach z youtube, mo積a nauczy si z造ch nawyków. Moi klienci cz瘰to zaczynali w豉郾ie w ten sposób i przyznaj, 瞠 du穎 ci篹ej jest poprawia czyje z貫 nawyki, ni uczy go tych 獞icze od zera. Odwa積iki kettlebells staj si w szybkim tempie bardzo popularne w鈔ód kobiet. To 鈍ietny trening tak瞠 dla nich - unikalna budowa odwa積ików sprawia, 瞠 trenuj ka盥y mi瘰ie cia豉 w perfekcyjnej harmonii. Z du膨 skuteczno軼i atakuj mi窷nie nóg oraz po郵adków, daj帷 smuk陰 i wysportowan sylwetk.

Jak cz瘰to zalecane s 獞iczenia z kettlebell?

疾by 獞iczenia przynios造 efekty musz by regularne, wi璚 proponuj minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut z minimalnymi przerwami mi璠zy 獞iczeniami. Jednak 獞icz帷 nawet 15 minut 3 razy w tygodniu, do嗆 szybko wida efekty. Dodatkowa zaleta kettle to to, 瞠 mo積a trenowa nimi praktycznie wsz璠zie, co jest du膨 wygod dla ludzi dysponuj帷ych ma陰 ilo軼i czasu oraz miejsca.

Czy s jakie przeciwwskazania do 獞iczenia z kettlebell?

Mog 鄉ia這 stwierdzi, 瞠 ten trening jest dla ka盥ego. Je郵i nawet kto ma problemy z kr璕os逝pem, to nie zaszkodzi sobie wykonuj帷 獞iczenia prawid這wo.


Podstawowe 獞iczenia z kettlebell:

Swing metod RKC (tzw. rosyjski swing)

鑿iczenie wyj軼iowe w treningu z odwa積ikami. Sta w lekkim rozkroku, wyprostuj plecy. Z豉p kettlebell obiema r瘯ami, 軼i庵nij 這patki i lekko uginij nogi w kolanach, trzymaj je ca造 czas w tej samej pozycji. Rozhu鈣aj odwa積ik: najpierw do tylu mi璠zy nogami, trzymaj帷 uchwyt wci捫 ponad kolanami, a potem przed siebie, a do wyprostowania r彗. Nie uginaj nóg. Ruch powinien wyst瘼owa jedynie w biodrach, ca豉 si豉 kumulowana jest z bioder. Przy wypro軼ie pami皻aj, by napi望 brzuch i spi望 po郵adki.

Goblin Squat

Przysiad z kettlebell. Trzymamy kettlebell obur帷z przed sob, trzymaj帷 uchwyt po bokach, ramiona zgi皻e w 這kciach, a 這kcie skierowane w dó. Stajemy w lekkim rozkroku jak do przysiadu i wykonujemy przysiad tak, by 這kcie zetkn窸y si z wewn皻rzn cz窷ci uda, zachowuj帷 przy tym proste plecy w odcinku l璠德iowym.

Turkish Get Up

鑿iczenie to trudno dobrze opisa - polega na wstaniu z kettlebell z pozycji embrionalnej na boku, poprzez podpieranie si ramionami, a do powstania na nogach jak podczas wykroku. Kettlebell trzymany jest jedn r瘯 ca造 czas nad g這w. (tutaj zobaczysz, jak nale篡 je wykona)

鑿iczenia na brzuch, kaloryfer, 6 Weidera. Znasz sposoby na p豉ski brzuch?
1/10W sk豉d przednio-bocznych mi窷ni brzucha wchodz:
Komentarze (27)
Kettlebell - 獞iczenia na ukszta速owanie ca貫j sylwetki [WYWIAD]
Zaloguj si
  • ladyoftheflies87

    Oceniono 15 razy 13

    Goblet squat. Goblet, nie goblin.

  • kniazwitold

    Oceniono 20 razy 10

    Ten kettleco鈣am ma star polsk nazw - referentka :)

    Tylko s豉bo by si sprzedawa這 niedorozwojom, dla kt鏎ych skok z poziomu ego na poziom IQ by豚y 鄉iertelny.

  • sannaa

    Oceniono 20 razy 10

    Si豉 jest kobiet. Kopernik te.

  • nieruchomy_spin

    Oceniono 9 razy 7

    kiedy to by豉 hantla kulowa, ewentualnie referentka. Swoj drog, po co ludzie kalecz j瞛yk polski? Czemu si go ludzie wstydz?

  • carolina_reaper

    Oceniono 4 razy 4

    Ciekaw historia tego turkish get up. Uklad opracowany podobno 300 lat temu, niektorzy twierdza, ze w starozytnej Sparcie gdzie chlopcom pozwalano na cwiczenia z ciezarami dopiero kiedy byli w stanie udzwignac ciezar ponad glowe. Dzisiaj niektorzy instruktorzy twierdza, ze aby w ogole zaczac cwiczenia z kettelbells nalezy opanowac turkish get up.I najlepiej zaczac trzymajac szklanke wody a nie ciezar.

  • mariuszet

    Oceniono 3 razy 3

    Jak mo積a odkry co co by豉 odkryte dawno i zawsze u篡wane, cho ze zmienn popularno軼i. Ja 50 lat temu u篡wa貫m 16 kg i 25 kg, bo tylko takie by造 w PRL.

  • alfatah

    Oceniono 6 razy 2

    wszystko ok ale po jaki wuj ta pani wplata angielsko brzmi帷e nazwy 獞icze je瞠li jest to dla polak闚 篡ga sie chce tymi 鈍iatowoeropejskimi kull zachowaniami i jak zwykle co co znane jest tyle czasu kto to wyci庵n掖 ze strychu i teraz reszta kull idiot闚 sie posra豉 z zachwytu,a tak na marginesie co ten zpakowany gender tak cyka jak 獞iczy

  • joankb

    Oceniono 11 razy 1

    Okropnie ta pierwsza dziewczyna wygl康a. Nikt by chyba tak nie chcia.

  • agay12

    Oceniono 1 raz 1

    To pierwsze 獞iczenie na barki bardzo fajne, reszta oczywi軼ie te ale barki to element bardzo niedoceniany.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX