Rozgrzewka - nie zapominaj o niej przed treningiem

09.01.2017 18:32
Rozgrzewka stanowi elementarną część każdego treningu. Niestety często najzwyczajniej w świecie nam się nie chce lub nie mamy czasu i od razu bierzemy się za trening. Niezależnie od tego jak ćwiczymy - nie zapominajmy o rozgrzewce. Dlaczego?

Rozgrzewka zapobiega kontuzjom. Zobacz, jak ich unikać.

Rozgrzewka przygotowuje do ćwiczeń

Rozgrzewka ma przyśpieszyć gotowość naszego organizmu do wysiłku fizycznego - to jasne! Większość osób wie, że od niej zaczyna się każdy trening. Dlaczego to takie istotne? Dlatego, że skurcz mięśni w dużym stopniu zależy właśnie od temperatury ciała: niska - obniża ich pobudliwość i wydolność. Jednak wpływ rozgrzewki na wydolność organizmu nie ogranicza się tylko do podwyższenia ciepłoty ciała i jest znacznie bardziej złożony.

Równie ważne, co zmiany w tkance mięśniowej, są zmiany w układzie więzadłowo-stawowym. Większość trenujących doskonale wie, z czym to się wiąże: kontuzje kolan, naderwane ścięgna i przyczepy mięśni, nadwyrężone łokcie itd.

Rozgrzewka - jak działa na mięśnie?

Zacznijmy od tego, co się dzieje z mięśniem w trakcie rozgrzewki. Taka wiedza pozwoli na lepsze zrozumienie wagi tej części treningu. Powiedzieliśmy już, że zwiększa się ciepłota ciała, a co za tym idzie: mięśnie stają się lepiej ukrwione. Zwiększa się ich pobudliwość, a zmniejsza lepkość wewnętrzna. Reakcje energetyczne zaczynają przyśpieszać. Wszystko to czyni mięsień bardziej sprawnym, zdolnym do większego i szybszego skurczu. Zwiększona elastyczność tkanki mięśniowej i więzadeł ochroni cię przed kontuzją.

Zakwasy po treningu - jak złagodzić ból?

Ważna jest nawet wątroba

Praca mięśni pobudza ośrodki korowe i układ kierujący czynnościami narządów wewnętrznych. Co to oznacza? Że jeszcze przed zamierzoną pracą zwiększa się ciśnienie tętnicze krwi, krążenie i czynności oddychania. Wszystkie te procesy pobudzają wątrobę do zwiększonego wydzielania cukrów do krwi, polepszając w ten sposób zaopatrywanie pracujących tkanek w substancje odżywcze.

Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Każda rozgrzewka powinna składać się z dwóch części: ogólnej i specjalistycznej. Zadaniem tej pierwszej jest przygotowanie do wysiłku, podniesienie temperatury ciała, rozruszanie stawów i mięśni, pobudzenie układu nerwowego i narządów wewnętrznych. Mowa tu o lekkim biegu oraz ćwiczeniach rozluźniających. Druga część to już praca mająca jak najbardziej przybliżyć właściwy wysiłek treningowy.

Kiedy omijamy rozgrzewkę, mięśnie, które od razu zostają zmuszone do intensywnego wysiłku, doznają w pewnym sensie "szoku". W szybkim tempie, będą starały się przystosować od zaistniałej sytuacji, co może powodować nie tylko urazy, ale i stratę energii, którą ciało mogłoby spożytkować znacznie bardziej efektywnie (po rozgrzewce). Innymi słowy: w ponad 30 procentach nasz trening będzie zmarnowany.

Zobacz także
  • Zakwasy - jak powstają? Jak złagodzić ból?
  • Trening interwałowy - spalanie tłuszczu w rekordowym tempie!
  • Aktywność fizyczna zamiast botoksu!
Komentarze (1)
Rozgrzewka - nie zapominaj o niej przed treningiem
Zaloguj się
  • Owijek Owijek

    0

    Rozgrzewka też jest dobra po całym treningu łącznie z rozciąganiem po treningu. Wtedy mięśnie są rozciągnięte i lekka rozgrzewka pozwala je rozluźnić jeszcze bardziej. Nauczyłam się tego na zajęciach fitness i strechingu w Saturn Fitness. Mój trener personalny potwierdził to ale powiedział że to wszystko zajmuje sporo czasu dlatego ludziom się nie chce tego robić a powinni.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX