Zakwasy - jak powstają? Jak złagodzić ból?

Zakwasy to nieprzyjemne oblicze aktywności. Jak ich unikać? Skąd się biorą? Czy ćwiczyć z zakwasami? Wyjaśnia Sebastian Obirek, trener z SOHO Body Spirit.

Zakwasy to wcale nie kwas mlekowy

Intensywny trening niesie wiele korzyści dla sylwetki, ale często zdarza się, że po udanej sesji treningowej nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować. Główny winowajca? Zakwasy! Czym jest ta dolegliwość bólowa pojawiająca się w mięśniach w ciągu 24-72 godzinach? Prawidłowa nazwa tego zjawiska to zespół opóźnionego bólu mięśniowego (DOMS - ang. delayed onset muscle soreness), który ustępuje zazwyczaj po 5-7 dniach. Zakwasy były początkowo błędnie kojarzone z występowaniem w mięśniach kwasu mlekowego. Teoria ta, mówiąca, że ból mięśni po wysiłku jest skutkiem nagromadzenia szkodliwych produktów przemiany materii została jednak obalona w wyniku badań przeprowadzonych w latach 80-ych. Badania te pozwoliły na odkrycie prawdziwego źródła bólu. Obwiniany wcześniej kwas mlekowy, który stanowi czynnik drażniący i może wywoływać przykre dolegliwości, jest w istocie wypłukiwany z tkanki mięśniowej przez przepływającą krew już po upływie 1-2 godzin po wysiłku. Ponadto jest zużywany przez wątrobę, przez co nie ma możliwości, by zalegał w mięśniach.

Zakwasy - przyczyna

Główną przyczyną zakwasów są mikrourazy strukturalnych włókien mięśniowych, które powstają pod wpływem wzmożonych ćwiczeń z obciążeniem. Duże znaczenie ma tu również ich rodzaj. Zakwasy głównie pojawiają się po dłuższych przerwach w treningu oraz w przypadku stosowania obciążeń, do których organizm nie jest przyzwyczajony. Jeżeli trenujemy przez dłuższy czas lub, gdy wykonujemy nowe ćwiczenia, przy każdej kolejnej wizycie w klubie fitness pojawiający się ból będzie mniejszy, a z czasem całkowicie zniknie. Przykre dolegliwości może powodować także długotrwały wysiłek o charakterze wytrzymałościowym (np. bieg maratoński), powodujący wyczerpanie zapasów energii w mięśniach.

Jak uniknąć zakwasów?

Co zatem robić, by unikać tej nieprzyjemnej dolegliwości? Przede wszystkim regularnie trenować! A przy wykonywaniu nowych ćwiczeń stosować mniejsze obciążenia, małą amplitudę i dynamikę ruchu, które stopniowo, z każdym kolejnym treningiem powinno się zwiększać. Jeśli jednak dopadły nas już zakwasy zalecane jest wykonanie treningu wytrzymałościowego (np. 30 minut jazdy na rowerze), wizyta w saunie czy solarium lub gorąca kąpiel. Absolutnie zakazany jest trening siłowy, stretching oraz intensywne masaże.

Co pomaga zlikwidować ból?

W walce z uporczywym bólem niezwykle przydatne są także preparaty, które dzięki unikalnemu składowi niwelują nieprzyjemne doznania potreningowe. Takie jak np. żel Massage Miracle, który został stworzony specjalnie po to, by zmniejszać ból i uczucie dyskomfortu. Nie zawierający tłuszczu, Massage Miracle pobudza produkcję endorfin i zapobiega gromadzeniu się kwasu mlekowego w tkankach mięśniowych. Mięśnie są zrelaksowane, a ból znika. Pomocne w tym procesie są także substancje czynne: ekstrakt z imbiru lekarskiego oraz oczaru. Żel wystarczy wmasować w bolące miejsce. Zakwasy łagodzi także kofeina, dlatego nie odmawiaj sobie kawy przed wysiłkiem!

Artykuł napisał Sebastian Obirek, trener z SOHO Body Spirit.

Zobacz także
  • Trener radzi: Jak dobrać trening do poziomu umiejętności?
  • Początki w klubie fitness. Co zrobić, żeby były bezpieczne?
  • Kawa meksykańska Dokuczają ci zakwasy? Pij kawę!
Komentarze (13)
Zakwasy - jak powstają? Jak złagodzić ból?
Zaloguj się
  • adamos70

    Oceniono 4 razy -2

    jak złamie mnie ból mięśni lub właśnie zakwas to używam kremu dip hot. Można go kupić w każdej aptece za 8-10zł.

  • darek32143

    0

    zakwasy to zło

  • Kinga Ostrowska

    0

    dla mnie świetnym sposobem na zakwasy i na regenerację mięśni i organizmu po treningu są kąpiele solankowe. Po nich czuję się naprawdę super.

  • Paulina Mering

    0

    Ja aby uniknąć urazów,zakwasów itp. stosuje od niedawna przed rozgrzewką taki krem dip hot w celu rozgrzania i po treningu żeby zniwelować ból.:) Jet bardzo dobry i zawsze pomaga.

  • mauta2

    0

    na moje zakwasy po treningu najlepiej pomagają mi plastry przeciwbólowe Pyralginy. Próbowałam stosować różne żele czy tam maść, ale to działało tylko w momencie wsmarowywania. Pyralgina w plastrach wyciąga ból i go redukuje.

  • Rafi Prawda

    0

    Zakwasy to tylko rozpad miesni ,czyli trzeba je odnowic białekiem - aminokwasami i odpoczynkiem ,>Proste jak budowa cepa

  • Adrian Gajda

    Oceniono 3 razy 1

    mięśnie regenerują się w ciągu około 3 dni a zakwasy są 5-7 dni? tak długo jeszcze nie miałem zakwasów, a poza tym jak mam zakwasy to nie pomijam treningu z tego powodu bo niby czemu?
    zapraszam na : htp://naszkraj.info

  • darek32143

    Oceniono 5 razy 5

    Jakiś czas temu znalazłem ten poradnik stopzakwasom.wordpress.com
    Jest tam świetna metoda na zakwasy którą stosuję do teraz :D

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX